Dneska je pátek, 19.04.2024, svátek má Rostislav, venku je 2°C, 89 online
TV 01:52:07

2009
13432x
08.01.2010

Nezvratný osud 4 - The Final Destination

Do kina už chodím nějaký ten pátek a pár (set) DVD už jsem také zhlédl, takže se považuji za docela zkušeného diváka a naučil jsem se jednu věc, která, podle mého, může hodně ovlivnit finální zážitek z filmu. Je to jednoduchá rada – vědět, co od filmu čekat. Někdy se prostě nestačí člověk divit, když u béčkového akčního filmu dojde ke kritizování psychologického vývoje postav nebo například u milostného dojáku recenzenti napadají přílišnou romantičnost. Je to trošku podivný přístup, ale nechme urýpaným rádoby profesionálům jejich ostrý jazyk a udělejme si názor sami.

Série Nezvratný osud začala filmem, který byl svěžím vánkem mezi teengerovskými vyvřažďovačkami. Titul totiž přišel s dobrým a neokoukaným nápadem. Mládež tu nelikvidoval žádný neporazitelný zabiják s mačetou, sekyrou nebo břitvami místo nehtů, ale samotná Smrt, která si pro ně připravila hodně bizardní a krvavé odchody ze světa.

Nádech tajemna a nevědomost toho, odkud Smrt udeří, byl něco, čím se konkurence pochlubit nemohla. A jelikož se slušně vydělalo, vzniklo pokračování. Ale už po jeho zhlédnutí bylo jasné, že s dějem jako takovým se už nedá nic moc dělat, takže se začala věnovat pozornost spíše hrátkám se skony jednotlivých postav. Čím originálnější, tím samozřejmě lepší. A na stejném principu fungovala už trošku omletá trojka, která bohužel pozapomněla na to, že by si člověk k jednotlivým zúčastněným, měl vytvořit vztah. K několika z nich to nebyl problém, ale u některých dalších ano, sloužili ve filmu spíše jako „křoví“, čekající na to, až se jim něco nepěkného stane.

Čtvrtý díl je v tomto naštěstí na mnohem vyšší úrovni. Lze to přičíst kvalitnímu castingu. Přestože ústřední charaktery neztvárnili úplně nejznámější herci, tak jde o většinou sympatické a zapamatovatelné jedince, z nichž mnozí umí i vcelku obstojně hrát. Například Bobby Campo, který ztvárnil „toho, jenž měl vizi“ (Nicka), je mile civilní kluk od vedle, kterého si musíte oblíbit. Stejně tak jeho pohledná přítelkyně Lori (Shantal VanSanten) je fajn. Ostatní přeživší jsou sice většinou narýsovaní podle striktních šablon (nepříjemný hajzlík, moudra pronášející kliďas atd.) a dokonce někteří připomenou pár hrdinů z minulých dílů, ale dá se říct, že drtivé procento neruší a docela slušně do filmu zapadá.

Jsem si jist, že se sérií už máte své zkušenosti, takže není potřeba detailně vysvětlovat, o co kráčí. Ve zkratce, zatímco v jedničce viděl hlavní hrdina nehodu letadla, ve dvojce to byla dálnice, ve trojce horská dráha, tak tentokráte se ocitáme na závodišti, kde rychlé káry způsobí dost velkou neplechu. A 3D filmu hodně pomáhá. Bez přehánění jde o obrazově nejvypilovanější z Nezvratných osudů.

Čtyřka nám vlastně kapitulovala na rozvíjení mytologie a hlubší děj, ale věnuje se hlavně obrazové stránce. Ale jde o přirozený vývoj. Co dalšího vymyslet? Asi těžko něco zajímavého. Proto se film nesnaží zakrývat, o co mu jde a servíruje nám jednu nehodu za druhou v rychlém tempu a ve vizuálně vychytaném provedení.

Člověk by neřekl, jak může třetí prostor přidat na nechutnosti. Ne, že by byly předchozí díly útlocitné a šetřily naše žaludeční šťávy, ale když vám létají střeva kolem hlavy, je to trošku jiná káva. Čtvrtý díl docela přitvrdil a snaží se nejen o brutální, ale i o neokoukaná úmrtí. I když čas od času používá nápady z minulých filmů a možná až příliš se spoléhá na vylévané tekutiny (jednoduše u každé druhé nehody odněkud vytéká olej, voda nebo kdoví co ještě).

Jestli chcete Nezvratný osud 4 zhlédnout, tak je třeba uvědomit si, že ve své podstatě jde o jeden delší (ale rychle odsýpající) krvavý videoklip s bezva obsazením. Žádné větší ambice, než nabídnout několik drsných scén a slušně využít potenciálu 3D Nezvratný osud 4 nemá. Pokud vám to vyhovuje, nemůžete být zklamáni.

Režie: David R. Ellis
Hrají: Bobby Campo, Shantel VanSanten, Nick Zano, Haley Webb, Mykelti Williamson, Krista Allen, Andrew Fiscella

guest Nezvratný osud 58/10