TV 20:47:32

1994
16173x
30.06.2002
lukyhell

Necronomicon

Knížky. Ty potištěné papírky v nichž ožívají dobrodružství Pipi Punčochaté a životopisKarla Gotta je tak dobře napsaný, že přímo vidíte jak onanuje na zastávce tramvaje. Knížky, které nám přinášejí zábavné příběhy jako třeba O zemi kde se už dva roky nevládne (napsal Václav Klaus a je ještě stále k dostání v Levných knihách). Ale né všechny knížky jsou takové. Některé jsou vázané v lidské kůži a psané krví. A přesně takovou knížkou je Necronomicon - Kniha mrtvých.

Legendy o Necronomiconu se různí, ale ať už skutečně existoval nebo ne, světu hororové literatury a později i filmu ho dal spisovatel H.P.Lovecraft. Někdy je pouhým atributem jenž vyvolává katarzi děje (např. Evil Dead), jindy však ovlivňuje celý příběh a to je případ stejnojmeného filmu z produkce Briana Yuzny.

Děj začíná když se spisovatel H.P.Lovecraft (herec Jeffrey Combs dostal speciální masku, která byla vymodelovaná podle fotografie skutečného Lovecrafta) v roce 1933 vydává do knihovny střežené řádem podivných mnichů, aby dělal rešerše pro svoje další díla. Po té co ukradne jednomu z mnichů klíče od tajné místnosti se do ní nepozorovaně vydá a zde také v trezoru najde pravý záměr jeho návštěvy - Necronomicon. Otevře pevné desky s mystickými symboly a zde také začíná náplň filmu. Film je rozdělen do čtyř příběhů. První patří právě Lovecraftovi a další tři nalezne na stránkách knihy. Přitom příběhy nejsou z Lovecraftovi současnosti nebo minulosti ale i z budoucnosti a právě to je jedním z tajemství Necronomicomu.

Druhý příběh začíná, když Edward de LaCroix přijíždí do Ameriky,aby zde jako poslední žijící potomek převzal polorozpadlý dům, dědictvý po Jetro de Lacroixovi, který zde před lety spáchal sebevraždu a vrhl se do oceánu (dům stojí na vysokém útesu přesně u moře).V dopise, který Edward najde si může přečíst důvod, který Jetra k tomu kroku vedl. Při ztroskotání lodě totiž zemřela Jetrova manželka a malý syn. Jetro však od stvoření z moře dostane Necronomicon a v něm najde způsob jak svoji utonulou rodinu znovu oživit. Pozdě však pozná, že ti jenž se vrátili už nejsou jeho milovanými. Tomu dojde nejpozději, když jeho synovi začnou zářit zeleně oči, vyzvrací svoje orgány a z pusy mu vyleze chobotnice. Toto poznání byl také důvod jeho odchodu z tohoto světa. Edward si z dopisu poučení nevezme, protože jeho žena Cara před časem při nešťastné nehodě také utonula a provede stejný obřad pomocí Necronomiconu jako kdysi Jetro. A slaví úspěch. Jeho Cara přišla k jeho posteli a jemnými polibky zasypala jeho hruď (při tom na ní zanechává stopu slizu, jenž jí vytéká z úst), ale místo jazyku olizuje Edwarda chapadlem a to už mu dochází jakou strašnou chybu udělal a snaží se uprchnout. Ale oživení nejsou jenom chodící mrtvoly, jsou mnohem víc. Jsou totiž součástí bytosti jenž má sídlo právě pod domem, tato bytost je hrozná obluda se spoustou chapadel a jedním velkým okem (tady se jedná o bytost, kterou Lovecraft ve svých dílech popisuje jako Cthulu - pro někoho temná božstva pro jiného démoni, ale pro Lovecrafta entita z jiné dimenze, jenž se podařilo proniknout do té naší). Edward tak musí prchat před úděsnou obludou, jenž si ho chce dát ke svačince.

Třetí příběh zavede jednoho Bostonského reportéra do domu mladé dívky, protože tento reportér má podezření že tato ví něco o zdejších záhadných úmrtích a o doktorovi Madenovi, který za záhadných okolností zmizel. Začne mu vyprávět příběh své matce, jenž si před 22 lety pronajala pokoj v hotelu ve kterém bydlel i doktor Maden. Do tohoto hotelu jí pronásledoval i její otčím, který ji sexuálně zneužíval a vůbec nebyl rád, že mu jeho nedobrovolná sexuální partnera utekla z domova. Před ním jí zachrání právě doktor Maden. Ale když v noci nad její postelí z kaluže krve padají kapky na její obličej, vydá se do pokoje nad ní a vidí jak doktor Maden se své „laboratoři“ pomocí divného přístroje saje tekutinu z páteře z její otčíma. Doktor Maden jenž má ve svém vlastnictví Necronimicon, totiž v této knize vyčetl jak zachovat a prodloužit si život pomocí tekutiny z páteře a chladu. Dívka konfrontuje doktora a snaží se zabránit aby doktor zabil dalšího člověka, ze kterého se chystá vycucnout páteř. Ale brzy propadne doktorovu šarmu (hraje ho David Warner - starý plavec béčkových vod) a zamiluje se do něj. To se nelíbí doktorově postarší pomocnici, která v záchvatu žárlivosti dívku smrtelně postřelý, ale ve vzniklém chaosu dojde k požáru a náhlý vzestup teploty dá doktorovi Madenovi smrtelnou ránu a ve vší úctě ke splaterovému žánru se doktor doslova rozteče.

Čtvrtý příběh je dozajista ten nejnechutnější a nejdrsnější. Policisté Sara a Paul pronásledují podezřelého a při honičce dojde k nehodě při níž jsou oba zraněni. Paul je ale odtažen do opuštěného činžovního domu ve schudlé čtvrti. Sara, která není zraněná tak vážně se ho vydává hledat a v domě naráží na dva podivné obyvatele, kteří jí řeknou že v domě se schovává „Řezník“, vrah který má na svědomí již řadu obětí. Při prohlídce sklepa, jí ale tito dva nájemníci svrhnout do otvoru, jenž vede do jakési organické Jeskyně, kde najde i Paula i když už jen jeho vykotlané tělo, které morfuje do nové bytosti a stává se tak součástí něčeho většího. Paulovo vědomí stejně tak jako desítky dalších jsou chyceny ve svých nových odporných tělech. Sara ale nemá to štestí, aby zemřela nebo se morfovola hned, nosí v sobě dítě a právě o to mají oba nájemníci, ze kterých zatím lezou chapadla, zájem a tak jí čeká poněkud krvavý porod.

H.P. Lovecraft zavírá desky Necronomiconu a film se vrací k prvnímu příběhu. Trezor ze kterého knihu ukradl není jen lepší verzí bankovního sejfu, ale i bránou do jiného světa která se otvírá, když se v něm Necronomicon nenachází. Lovecrafta objeví mnich a po menší potyčce má být Lovecraft potrestán tím, že ať už z té jiné dimenze vyleze cokoli, sežere to právě jeho. H.P. má však jiné plány a tak mnicha bodne nožem jenž se ukrývá v jeho holi a Mnichovu hlavu použije jako bonbónek pro nehezkou a hodně hladovou věc. Sám pak i s Necronomiconem uteče.

To je děj tohoto povídkového a hororového filmu. Jedno se o něm dá říci s určitostí : je to béčko. Béčko, které je dělané s pečlivostí a né odfláknuté a dělané čistě pro zisk. Na Necronomiconu je vidět že autoři mají horor rádi a tak děj pádí ve svižném tempu ke svému konci a krev se slizem tady stříkají na všechny strany v nechutné tradici splaterrového hororu. Herci patří mezi béčkovou elitu a čas od času je vidíme i v nějakém tom áčku. Nejlepší je samozřejmě Jeffrey Combs coby sám velký spisovatel Lovecraft a David Warner jako doktor Maden. Necronomicon rozhodně patří mezi ty nejlepší béčkové horory, které nabízí svět videa a stojí za vidění. Takže když ho náhodou budou dávat v televizi - protože ve videopůjčovnách ho asi nenajdete - tak se určitě podívejte.

Scénář: Brent Friedman a Christophe Gans

Produkce: Brian Yuzna a Samuel Hadida

Režie: Brian Yuzna (část 1 & 4), Christophe Gans (část 2) a Shusuke Kaneko (část 3)