Dneska je úterý, 19.03.2024, svátek má Josef, venku je 6°C, 32 online
TV 11:45:15

2010
11141x
05.07.2010

Na sv. Valentýna – Valentine's Day

Láska nebeská je, o tom žádné diskuse, kultovní klasika, která ukázala, že chladní a odměření Britové ví, co to láska je. A paradoxně to, že nejsou tak empatičtí a sentimentální jako Američané, filmu výrazně pomohlo. Místo přesládlého romantického blábolu, který je růžový jako cukrová vata, přinesli vtipnou, ale hřejivou podívanou plnou malých příběhů o lásce v nepatetickém podání.

Na sv. Valentýna se pokouší o to samé, ale v americkém podání. A pokud se podíváte na recenze, tak zjistíte, že mnoho kritiků právě tyto dva filmy (až nezdravě) srovnává a bylo jasné, že v tomto souboji musí Na sv. Valentýna vyjít jako poražený, protože není tak humorný a odlehčený jako Láska nebeská. Jenže jiný kraj, jiný mrav a Američané prostě mají rádi větší a okatější emoce a přesně to je z filmu cítit.

Samozřejmě určitému srovnání s Láskou nebeskou se vyhnout nedá. Oba filmy jsou koncipovány stejně. V období svátků sledujeme několik romantických linií, které se propojují s pomocí postav. Konkrétně jde o to, že hlavní hrdina jednoho příběhu je kamarád s ústřední postavou druhého, která zná aktéra třetí dějové linky…

Bohužel je tu takové množství postav a vztahů mezi nimi, že se v nich dá velice jednoduše ztratit. A orientovat se v propojení jednotlivých hrdinů je hodně obtížné. Současně ale stojí za to poznamenat, že většina milostných epizod je zajímavá, i když je tu pár těch, které nejsou až tak zábavné. Přesto se dá říct, že žádná neruší.

Nejde o žádné monumentální příběhy o lásce, ale standardní romantické zápletky, jako je například žena, která nevěří v lásku, ale nepřekvapivě zjistí, že existuje, přátele, kteří netuší, že se milují (nebo si to nepřipouštějí), pár, který se hodlá oddat prvnímu milování nebo naopak postarší dvojice, které naruší jejich idylické soužití jedno nepěkné tajemství.

Ano, není potřeba tajit to, že v určitých momentech je Na sv. Valentýna, jinak to říct nejde, přeplácaný. Spousta osob, spousta vztahů, spousta příběhů. Režisér Pretty Woman Gary Marshall se rozhodl nacpat do 125 minut co nejvíce. A to filmu ubírá na kvalitě, ale pokud dojde na srovnání s většinou jiných amerických romantických komedií, tak jen zarytý škarohlíd nepřizná, že své řemeslo pořád dobře zvládá a umí láskou nabitý příběh natočit více než snesitelně.

Čas od času sice balancuje na hranici patosu, ale naštěstí ve většině případů není překročena. I když většina příběhů skončí dobře, není to oním otravným způsobem, kdy si člověk řekne: „No, tak to fakt bylo trapné“, ale i když divák tuší, že to dopadne přesně takhle, je za to vlastně rád.

Mimochodem, režisérovi se podařilo ve filmu ukázat pravděpodobně rekordní počet hvězd, protože takhle zvučný ansámbl se jen tak někde nevidí. Pro příklad jsou to krásky Jessica Alba, Jessica Biel, Jennifer Garner, hezouni Ashton Kutcher, Taylor Lautner nebo Bradley Cooper, dvojice doktorů ze seriálových Chirurgů Eric Dane a Patrick Dempsey, herecko/pěvecké hvězdy Queen Latifah a Jamie Foxx, sympatičtí Anne Hathaway a Topher Grace, legendy jako Kathy Bates či Shirley McLaine nebo Marshallův dvorní herec Hector Elizondo či žena, která mu vděčí za slávu Julia Roberts. A rozhodně se nezúčastnili, protože by jim šlo o peníze, rozpočet byl pouhých 52 milionů dolarů a platy některých z výše zmíněných se u jiných projektů pohybují v desítkách milionů.

Někteří se objeví na pár minut, jiní na mnohem více. Jako u většiny filmů, které se soustředí na více hlavních postav, není všem věnováno dostatek času a jiným možná až moc. A tento případ není výjimkou. Asi (určitě) by stálo za to, soustředit se na méně dějových linek a pár jich úplně vypustit, jak bylo řečeno výše, prostě je z filmu někdy slušný zmatek, to nelze popřít. Avšak, i když jsem s tím z počátku vůbec nepočítal, nakonec na mě film zapůsobil hodně hřejivě a mile a na chvíli mě přesvědčil, že láska je opravdu fajn a to v mém případě není lehké, věřte mi :)).

Režie: Gary Marshall
Hrají: Jessica Alba, Jessica Biel, Kathy Bates, Bradley Cooper, Eric Dane, Patrick Dempsey, Hector Elizondo, Jamie Foxx, Jennifer Garner, Topher Grace, Anne Hathaway, Ashton Kutcher, Queen Latifah, Taylor Lautner, Shirley McLaine, George Lopez