2001
Hodnocení čtenáři[47]:
25554x
02.02.2002

Mumie se vrací - Mummy returns

Bezchybná čistokrevná strhující dynamická popcornová zábava, která nemá obdoby.

Mumie se stala, nebojím se říct (napsat), kultovním filmem. Možná díky tomu, že nezapřela určitou inspiraci v proslulém Indianovi Jones, ale pro mě spíše díky tomu, že dokázala dovést komerční filmovou zábavu k naprosté dokonalosti. Jestliže patříte k těm lidem, kteří Mumii vyčítali, že je Indianovi Jones podobná, tak nechápu proč. Podle mě není chybou zvolit osvědčený postup, který zaručeně pobaví. Naopak. Sice je to možná jednodušší cesta k vynikajícímu filmu, ale mně jakožto konzumentovi záleží spíše na konečném výsledku a ten byl vynikající. Kromě toho, série filmů o Indianovi Jones má sice stále pořád své kouzlo, ale něco svěžejšího je rozhodně to, co komerční filmová tvorba potřebovala.

Není nic překvapivého, že Mumie se stala nesmírně úspěšnou a ještě méně je překvapivé, že se začalo pracovat na pokračování. A popravdě nemohl jsem se dočkat. Mumie se mi líbila jako málokterý film v posledních pár letech, a že jsem jich za svých dlouhých dvacet let života (psáno 30. ledna 2002) viděl dost. Mumie se drží v mém Top Ten filmů všech dob. A myslím, že si tuto pozici udrží do konce mého života (mimochodem, teď mě napadá, že jestli se dožiji šedesátky, tak Mumie už bude film pro pamětníky. Působí to dost zvláštním dojmem, když se podívám na dnešní díla pro seniory….). A Mumie se vrací svého staršího sourozence strká do kapsy. Vím, že Mumie se vrací byla kritizovaná za to, že kvalit Mumie nedosahuje. To bych se hádal. Možná je to tím, že dost lidí přistupovalo k Mumii se vrací už s podvědomě zakořeněným názorem, že určitě nemůže být lepší než Mumie (není se čemu divit, když většina pokračování je naprostým fiaskem. Jistě na pár výjimek, ale skutečně pár) a nepřesvědčí je nic, i kdyby Mumie se vrací byla mnohonásobně lepší. A podle mého čistě subjektivního názoru, který vám vůbec nenutím, názor si udělejte sami, je Mumie se vrací ještě o něco lepší než původní Mumie. Nejen, že přináší všechno to, co Mumie – zajímavý příběh, přitažlivé vizuální zpracování, neopakovatelnou atmosféru, strhující proud zábavy, a co je důležité, více než sympatické charaktery, ale přivádí k dokonalosti (až na jednu věc, ale o tom níže).

Deset let po tom, co se podařilo porazit probuzeného Imhotepa, žijí Evelyn a Rick O´Connelovi šťastným (a rozhodně ne nudným) životem. Mají dokonce osmiletého syna Alexe, který je kombinací vlastností svých rodičů, chytrý a zvídavý po mamince, silný a odvážný po tatínkovi. Zdá se, že jim nic nebrání ve štěstí. Jak ovšem určitě hádáte, nebude to tak jednoduché jak se zdá. Reinkarnace Anck-Su-Namum, Mella se rozhodla přivést k životu svého milence Imhotepa. Na tom by nebyl zase nebylo nic tak zvláštního (však jsme na různé skopičiny tohoto typu zvyklí z Mumie), ale milenecký pár je tak nenasytný, že jako třešinku na dortu, plánují ovládnout svět. A to za pomoci Anubidovy armády v jejímž čele stojí Král Škorpión. Kdo zabije tohoto mýtického bojovníka stane se novým vůdcem Anubidových válečníků a věřte, že je to lákavá nabídka. A Imhotep je dost velký frajer, aby to i Králi Škorpiónovy natřel. Zdá se, že tentokráte to nebude tak jednoduché. Nejen, že musí hlavní hrdinové porazit Imhotepa, ale také se musí postarat o Krále Škorpióna, oživlé Mumie, zuřivé nemrtvé pygmeje, pár desítek „obyčejných“ po zuby ozbrojených smrtelníků a navíc je tu ještě Mella, respektive Anck-Su-Namun, která je přes svojí křehkost mnohem, ale mnohem nebezpečnější než se může zdát. Pokud pomineme, že jejími mazlíčky jsou Egyptské zmije, tak je skvělá bojovnice beze zbraně a když se jí dostane do ruky Sai či jiná sečná či bodná zbraň, tak to teprve stojí za to (a mimochodem s kulometem jí to taky jde). Naštěstí hrdinů je poměrně dost. Samozřejmě je tu roztomilý dobrodruh Rick, jeho žena Evelyn, která (aby to bylo o něco složitější je další reinkarnovanou postavou a to princeznou Nefertiri) díky tomu, že se v ní začaly probouzet vzpomínky na minulý život, dokáže protivníkům pořádně zatopit (kromě toho, že je vynikajícím odstřelovačem, tak je stějně jako Mella, specialistkou na boj se Sai a jinými „chladnými“ zbraněmi, ale i s prázdnýma rukama jí to jde), k nim se přidává Alex a i když je mu osm je dobrou posilou, samozřejmě nesmí chybět nešikovný bratr Evelyn, Jonathan, jistě nesmím zapomenout na sympaťáka Ardetha. Jednoduše nechybí nikdo z oblíbených postav prvního dílu a samozřejmě je tu hned několik nových charakterů.

Příběh se lehce odklání od stylu Mumie a zaměřuje se více na akci, ale ne tolik, aby to vadilo. Mimo to si uchovává svůj kouzelný komediální nádech, takže odklon skutečně není tak rapidní.

Akce. Akce je naprosto strhující a choreografie bojových scén je úchvatná. Ať už boj Imhotepa s Rickem, Nefertiri vs Anck-Su-Namun nebo Ardetha proti vojákům Anubidovy armády. Vše je propracovaná do nejmenších detailů a je očividné, že ne akčních scénách pracovali ti největší odborníci ve svém oboru. Navíc je vše okořeněno zpomalenými záběry, které tomu dávají ten správný říz. Jestliže holdujete bojovým uměním, tak vás určitě film potěší víc než většina dílek, které jsou primárně natáčena jako bojové filmy. Je na místě, abych pochválil herecké představitele hlavních rolí, protože se museli opravdu nadřít. Všichni vypadají jakoby se bojovým uměním věnovali odjakživa a je vidět, že ví, co dělají, a že jim to skutečně jde. Osobně jsem byl z bojových scén nadšen. Nudit se rozhodně nebudete ani chvíli. Každá vteřina Mumie se vrací je napěchována dynamickou akcí, ať už tím myslím únik před neuvěřitelně rychlými mumiemi, boj s legendární armádou Anubidových válečníků, únik z propadající se oázy, útěk před obrovskou vodní vlnou. Je toho tolik, že nuda rozhodně nehrozí. Atmosféra Mumie se vrací je taková, kterou miluji. Pohltí vás na začátku a nerada pustí až na konci. A popravdě úplně jsem se děsil okamžiku, kdy film skončí. Naneštěstí jsem se ho dočkal.

Ve velkém množství dobrodružných filmů (no, velkém množství, ono moc dobrodružných děl není, a kdybych se měl ještě zmiňovat, kolik z nich je kvalitní….) se neklade důraz na herecké výkony a je to škoda. Samozřejmě, že nemůžu očekávat hluboké psychologické ztvárnění hlavních charakterů, ale zase styl „já velký tvrďák dobrodruh a stačí, abych se tvářil zle“ mi také nevyhovuje. Naštěstí kvalitní herecké výkony v Mumii se vrací jsou zaručeny. Můj oblíbenec Brendan Fraser je takový jak ho mám rád – roztomilý, ale jde si tvrdě za svým, Rachel Weisz přešla od nešikovné knihovnici k zkušené hrdince a moc jí to sluší, Oded Fehr v roli Ardetha Baye je naprosto skvělý a John Hanah jako Jonathan je stejný jako v Mumii (jinak řečeno dobrý). Záporným postavám dominuje dvojice Arnold Vosloo a Patricia Velasquez jako Imhotep a Anck-Su-Namun, a že jim to jde. Kromě toho se dočkáme ještě jednoho komediálního charakteru, což je příjemný zpestřením. Této stránce nemám Mumii se vrací co vytknout.

Dalším překvapením je beze sporu povedený soundtrack, který přináší směsici dobrodružných melodií, která skvěle podbarvuje pestrost celého filmu.

Jednu věc, ale musím vytknout, zkritizovat. I když většina trikových efektů je na dobré, někdy až vynikající úrovni, tak některé z triků působí až moc „trikově“, což občas působí trošku rušivě. Není to nic strašného, ale zamrzí to.

Jinak jsem, ale naprosto spokojený. Celkový dojem je skvělý. Mumie se vrací přináší nejen to, co jeho předchůdce, ale ještě to vylepšuje. Samozřejmě, že film je komerční, ale já se nebojím říct, že jsem se u komerčního díla bavil. Nebojím se to přiznat na rozdíl od velké množství lidí, kteří to nepřiznají a hlásají, že komerční tvorbu nesnáší (i když se na ní občas rádi podívají). Na poli dobrodružných filmů se Mumie se vrací rozhodně neztratí a určitě zaujme jednu z výsostných pozic. Jde o jedno z mála pokračování kvalitních filmů, které první díl překonávají a to se stává málo kdy. A tentokráte se to podařilo. Pokud se se mnou chcete o tomto tvrzení hádat, tak si nejdříve rozmyslete, co přinesla Mumie a co nabízí Mumie se vrací. Víc už vám poradit nemohu. Bavte se a to určitě budete, když si nepustíte video nebo DVD přehrávač s tím, že si budete v hlavně neustále opakovat – „Určitě to bude horší než jednička“, protože by to byla chyba a velký omyl.

Režie: Stephen Sommers
Hrají: Brendan Fraser, Rachel Weisz, Patricia Velasquez, Oded Fehr, Arnold Vosloo, John Hanah

guest Hans