TV 15:57:04

2005
9628x
30.03.2006
Swaii

Mnichov - Munich

Steven Spielberg se ujal režírování snímku mapujícího nevraživost mezi Izraelci a Palestinci, který se točí okolo teroristického útoku na Olympijských hrách v Mnichově, který měla na svědomí palestinská teroristická organizace Černé září.

Atentát na Olympijádě v létě 1972 ve filmu však zabírá jen úvodní místo. Zbytek je věnován vyprávění příběhu řadového agenta Mossadu, Avnera ( perfektně jej ztvárnil Eric Bana ) mladého Izraelce, který má za úkol vést skupinu tajných agentů pověřenou odstraněním osob, které mají údajně něco společného s teroristickým útokem v Mnichově. Celá skupina se vydává do Evropy, kde za pomoci tajemného francouze a jeho otce nacházejí postupně osoby na svém seznamu a likvidují je.

Celý snímek Spielberg umně opatřil prvky dobrého thrilleru a i když by místy více pátrání a možná zajímavější přípravné akce před samotným provedením, film mohly obohatit i tak se nudit nebudete.Scéna s ohroženou dcerou vám to zaručuje. Stejně tak je film prošpikován humorem, ať už lehce cynickým ( setkání dvou znepřátelených skupin aniž by o tom věděly ), nebo pro otrlejší povahy, které rády, krev ( krvavý kus ruky točící se na větráku ). Hlavní přednost filmu, ale vězí v jeho nestrannosti, která se Spielbergovi podle mě povedla zachytit víc než dobře. Dává nahlédnout do soukromí budoucím obětem, aby je před diváky zlidštil a dodal jim více sympatií, poukazuje na pochybnosti samotných aktérů, v první řadě, hlavně na Avnerovi, který neustále tápe, zda vůbec jedná správně ( když se mu narodí vlastní dítě ). Nesnaží se totiž řešit konfliktní otázky, ani neřeší témata terorismu. V podstatě mu jde jen o to ukázat, že jakékoli násilí je bezůčelné.

A abych řekla pravdu, daří se mu to.

Režie: Steven Spielberg
Hrají: Eric Bana, Daniel Craig, Mathieu Kassovitz, Geoffrey Rush, Sharon Alexander