Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 4°C, 129 online
TV 05:57:35

12133x
19.01.2005
gllo

Krysař

F. A. Brabec (původní profesí kameraman) se již několikrát s chutí pustil do režie neobvyklých filmů (Král Ubu, Kytice). Tentokrát se rozhodl pro vytvoření celovečerního filmu v extrémně krátké době. Přecenil ale vlastní tvůrčí schopnosti. Obdobný projekt vytvářel např. Alfred Hitchcock (Provaz), nikoiv ale za 24 hodin, a do něčeho podobného se nepustil ani mistr spontánní práce Fellini. Podle volně zpracované dějové linky Dykovy novely a s hudbou Daniela Landy vznikl sice značně experimentální snímek, avšak chudý na umělecké jiskření a jen málo vypovídající o tématu i o současnosti, kdy se aktualizovaný příběh odehrává.

Autoři scénáře F. A. Brabec a Ivana Nováková romanticky melancholický děj Dykovy novely Krysař z roku 1911 podstatně zmodernizovali. Příběh a postavy zbavili romantických prvků, nahradili je dekadencí přelomu tisíciletí. A tak Brabcův film začíná v pestrém mumraji silvestrovského pouličního veselí, v rychlém střihu na hloučky maškar, limuzínu se svatebčany a přicházejícího Krysaře. V kaleidoskopickém stylu se odvíjí i vlastní děj svázaný více charakteristikami hlavních postav než dějovou návazností scén. Srovnání scény z Dykova Krysaře, ve které charakterizuje prostředí, kde se Krysař setká s Agnes, dokládá tento stylový posun

Ve filmu je Agnes sice citlivá dívka, ale lze ji popsat všeznačným termínem "postmoderní", její snoubence Kristián je více ukřičený než lehkomyslný, Ďábel má chování i nápady postavičky z loutkového divadélka, postrádá mystičnost a sílu. Nakonec jen samotný Krysař je v Brabcově verzi alespoň zčásti věrný literární předloze: je tajemnou, mysteriózní postavou, která se postupně vlivem setkání s Agnes přerodí v lidskou bytost. Tento celkový posun Brabcova díla od původní nálady i motivů je jistě způsoben i inspirací muzikálovým zpracováním Krysaře od Daniela Landy, jehož svěží hudba dává filmu jednotící rytmus.

Práce s kamerou (vesměs ruční) je vzhledem k osobě kameramana překvapivě ledabylá - snad ve snaze zamaskovat nepovedené záběry - jen spíše jen o improvizaci bez možnosti oprav. Rozvolněnost a nekoncepčnost příběhu, která je ve filmu Krysař opravdu velká, možná vyhoví teenagerovské generaci. Délka filmu je těsně přes jednu hodinu (a to je v řadě míst cítit "natahování" času ilustrativními záběry). Experiment Brabcovi zkrátka nevyšel tak, jak by asi sám chtěl. Náklady na natáčení byly ale relativně nízké. Pokus tedy proběhl a doufejme, že se jeho tvůrci poučili.Brabcův film má také zjevné klady. Vedle zmíněné Landovy hudby (vychází na CD) je to osvěžující barevnost filmového obrazu odpovídající silvestrovské náladě, kostýmy Brabcovy ženy Jaroslavy Pecharové, překvapivě dobrý herecký výkon Petra Jákla coby Krysaře (má kvalitní i hlasový projev) a konečně poctivý přístup Ester Geislerové k postavě Agnes. Nelze říci, že by film mohl někoho urazit, sotva se ale trvaleji zapíše v konkurenci zdařilejších filmů do diváckého povědomí.

Režie: F. A. Brabec
Hrají: Karel Dobrý (ďábel), Ester Geilerová (Agnes), Petr Jákl (Krysař), rychard Krajčo (kristián), Stanislav tyšer (žebrák)

Judge_Dredd RE: RE: RE: To si ze mě děláte prdel???