Dneska je pátek, 26.04.2024, svátek má Oto, venku je 3°C, 231 online
TV 01:49:04

2008
9298x
25.02.2008

Když si Chuck bral Larryho - I Now Pronounce You Larry & Chuck

Není těžké si vyvodit z názvu to, že film se bude týkat homosexuální tématiky. Nečekejte žádnou druhou Zkrocenou horu, ale něco poněkud méně vážného. Ale současně je pravda to, že i když je film komedií, tak se snaží docela intenzivně moralizovat. I když v mezích únosnosti a navíc nabízí poučení, o kterých si například já myslím, že jsou trefná. Zaprvé, že praví přátelé si mají pomáhat v každé situaci a zadruhé, že bychom měli být tolerantní k ostatním.

Neděste se, není vám to nuceno nějak násilně, i když je cítit, že tvůrci se snažili o to, abyste si přece jen něco odnesli. Není to ale primární cíl. Když si Chuck bral Larryho se snaží hlavně pobavit. A docela se mu to daří. Není to žádná bláznivá komedie, ale gagy jsou obvykle vtipné a jsou dávkovány tak, abyste se nedočkali mnoha hluchých míst. Často se tak může zdát, že scény, ve kterých jsou pronášeny poučné proslovy jsou rušivým elementem, ale když se nad jejich náplní zamyslíte, zjistíte, že je obvykle pravdivá.

Hlavní zápletka není nějak složitá, ale současně docela neokoukaná. Larry (Kevin James) stále truchlí nad smrtí své manželky, která mu zanechala dvě děti. A také pojistku. Jenže po jejím odchodu není tak jednoduché jí přepsat na někoho jiného. Jako nejpřijatelnější možnost se jeví to, že si Larry musí najít někoho jiného, kdo s ním vstoupí do svazku manželského. Jenže snadně to jen vypadá, je to mnohem těžší, než se zdá. Proto se Larry rozhodne přesvědčit svého nejlepšího kamaráda Chucka (Adam Sandler), aby si hráli na gaye a uzavřeli spolu registrované partnerství. Nejdříve se zdá, že Chuck, jakožto výkonný sukničkář, nikdy na takovou hru nepřistoupí, ale argument toho, že mu Larry zachránil život (oba jsou hasiči), je dostatečně pádný.

Poté, co oba „oddá“ na kruhy fixovaný Asiat se film začne štěpit do dvou rovin. Ta jedna je komediální a týká se především toho, že Chuck se zamiluje do právničky Alex (Jessica Biel), ale musí před ní předstírat, že je gay plus problémy pramenící z toho, že město nechává Chucka a Larryho sledovat, protože se chce ujistit, že jejich vztah není jen „naoko“. Druhá je o něco vážnější a zaměřuje se na to, s čím se musí homosexuálové vypořádat, pokud vyjdou se svou orientací na světlo. Jejich problémy nejsou tlačeny do extrémů, ale spíše poukazují na to, že se mnoho lidí tváří tolerantně k menšinám, ale jen do té chvíle, než se některý z jejich zástupců objeví poblíž nich.

Někdy je toto téma rozebíráno s humorem, jindy naprosto vážně. Ale obvykle ve filmu převládá humorná nota. Nechutností je tu minimum a to i v případě, že jste zarytý heterosexuál, který utíká v případě, že se objeví cokoliv s gay tématikou. Je tu sice pár extra „teplých“ postaviček (extra praštěný homosexuální bratr Alex nebo syn Larryho, který místo sledování baseballu peče sušenky v dětské troubě), ale to vše je podáno tak, aby to neodstrašilo heterosexuály a neurazilo homosexuály.

Ano, je tu dost gay charakterů, které spadají do dnes už trošku zastaralého pojetí homosexuála – zženštilý typ se sklony pro nošení extra výrazného pestrého oblečení, ale je tu i několik těch, kteří jsou prostě normální, a není na nich odhadnutelná jejich sexuální orientace.

Někdy se film trošku rozhoduje, jestli bude komedií, která bude sice úsměvná, ale uvěřitelná nebo „ujetá“ a plná podivných postav. Například Larryho hospodyně, to je opravdu kapitola sama pro sebe, líná, nevrlá, perverzní a mohl bych pokračovat. Podobných individuí je tu několik, však sami uvidíte. Když si Chuck bral Larryho funguje na obou frontách, často vyvolá úsměv na tváří a někdy se mu podaří, aby se člověk trošku zamyslel. Ani jedno nefunguje stoprocentně, ale mohlo to být i mnohem horší. Veskrze vládne spokojenost.

Režie: Dennis Dugan
Hrají: Adam Sandler, Kevin James, Jessica Biel, Dan Akroyd, Ving Rhames, Steve Buscemi, Nicholas Turturro, Richard Chamberlain

guest patross