Hvězda bojových umění Jet Li v hlavní DVOJroli akčního trháku….

Asijská hvězda Jet Li proslul (Asii byl proslulý už dříve) díky dalšímu akčnímu filmu Romeo musí zemřít!, kde si zahrál, s dnes už naneštěstí, zesnulou zpěvačkou a herečkou Aaliyah.

Díky tomu se mu dostalo mnoho lukrativních nabídek. Z těch si nejdříve zvolil postavu „záporáka“ ve čtvrtém pokračování proslulé série, Smrtonosná Zbraň 4.

Další role už byla hlavní, vlastně získal obě hlavní role, i kladnou i zápornou. Zní to trošku zmateně, ale my, kteří o filmu něco víme, se už vlastně ani ničemu nedivíme.

Ale i tak je na místě vysvětlení. Jet Li si totiž zahrál v The One, roli kladného hrdiny Gaba, ale také svého úhlavního nepřítele, sám sebe, Yulawa. Tak, doufám, že teď už je vám to jasné :-).

Dobrá, dobrá, tak jsem vám moc nepomohl. Jediný způsob, jak to můžete pochopit, je, když vám nastíním příběh, tak dávejte pozor. Není to totiž zrovna nejednodušší dějová linie….

Neexistuje jeden vesmír, ale je jich více. V každém z nich žijeme my. V určitých detailech se samozřejmě od svého JÁ lišíme, ale jsme to pořád my. Yulaw, bývalý agent Multivesmíru, organizace, která dohlíží nad tím, aby zůstala dodržena rovnováha ve všech existencích, jednoho dne v jiném vesmíru narazí sám na sebe. A aby přežil, musí se zabít (teď už jsem zmatený i já). Avšak zjistí, že když připraví o život sám sebe v jiném vesmíru, přejde část životní energie oběti na něj. Jinak řečeno, část životní energie zabitého sama sebe, přejde na ostatní JÁ v jiných vesmírech. A tak se Yulaw rozhodne zabít všechny JÁ. Jenže nikdo netuší, co se stane, když přežije jen ON. Vzniknou teorie, že exploduje, že imploduje, ale také ta, která tvrdí, že se stane nesmírně mocným….

Film se odehrává v době, kdy už existují jen dvě JÁ, Yulaw a Gabe. Část životní energie zabitých JÁ se rozdělila mezi ně. Oba jsou mnohem silnějších, rychlejší, mrštnější a chytřejší než ostatní lidé (mají sílu 123 svých JÁ). A Yulaw jde tvrdě po Gabovi. A není tu nikdo, kdo by ho mohl zastavit. Samozřejmě, až na Gaba….

Musíte uznat, že to zní celkem zajímavě (a přiznávám, že jsem to podal celkem zmateně, ale je to těžké vysvětlit, to musíte vidět. Nebojte není to tak složité, jak se na první pohled zdá). A zajímavé to také je. Gabe musí čelit dilematu. Yulaw zabil jeho ženu a on touží po pomstě, ale zdráhá se zabít Yulawa, protože nikdo netuší, co se stane s posledním zbylým. Multivesmír vysílá své dva agenty, aby zajali Yulawa. Situace se vyhrocuje….

Tím jsem upozornil na první klad Jedinečného. Je to bezesporu zajímavý a kvalitní scénář, který má rozhodně co nabídnout.

Druhým pozitivem jsou bojové scény. Jet Li je specialista na bojová umění a je to vidět. Akční scény mohu beze strachu přirovnat ke kultovním bojovým sekvencím v Matrixu. Běhání po zdích, skákání z domu na dům, zpomalené scény, boj jednoho proti mnoha soupeřům. To vše přidává akci na atraktivnosti. Speciálně pak upozorňuji na závěrečný boj mezi Gabem a Yulawem. Ten je choreograficky na velmi vysoké úrovni a těžko byste hledali lepší bojovou scénu. Naneštěstí je bojů ve filmu překvapivě málo. Pravda, těch několik málo, je skvělých, ale přesto jsem jich čekal více.

Velkou část The One tvoří honičky Yulawa, který je schopen vyvinout velkou rychlost (přes 50 km v hodině). První pronásledování je přitažlivé, ale další už jsou nudnější a nudnější.

Ale rychle ke dalším kladům. Vizuální efekty. Ty jsou skutečně odvedeny na profesionální úrovni. Jeden svět působí jako ze Star Treku, druhý zase jako ze Soudce Dredda. Je sice pravda, že se ve filmu se dostanete do nepříliš velkého počtu vesmírů, ale i tak je to vynikající podívaná. Moc se mi také líbilo zpracování přenosu z jedné dimenze do druhé. Nemohu to nějak popsat, ale věřte mi, že to vypadá skutečně úchvatně.

Hudba je, řekněme, tvrdšího ražení. Což k tomuto typu filmu sedí. Já osobně, ale nejsem vyznavačem této muziky, takže nebudu soundtrack hodnotit. Ale pokud jste milovníkem drsnějších rytmů, tak se vám bude líbit. Jediné, co řeknu, je, že hudba k filmu pasuje.

Když jsem viděl první upoutávky na Jedinečného, byl jsem nadšen. Těšil jsem se jako malé dítě, až se (po dlouhých měsících) dostane The One k nám. Pravda je, že se mi nedostalo toho, co jsem očekával. Nejsem zklamaný, ale nejsem ani nadšený. Jednou větou: „Čekal jsem víc.“ Stačilo jen přidat filmu na spádu a akčnosti a bylo by to. I přesto přiznávám, že The One je velmi kvalitní akční snímek, který nemá mnoho konkurentů a bezesporu pobaví. Jet Li umí a to je v tomto typu filmové zábavy nejdůležitější. Pro milovníky bojových umění povinnost, pro vyznavače akce, dobře strávená hodina a půl a pro ostatní příjemná zábava.

Hilda ...
Efreeti Hodne dobry !
guest skvělý