2000
12370x
06.03.2002
Lou

Highlander: Zúčtování - Highlander: Endgame

“Stáli jsme u zrodu legendy, avšak náš skutečný původ zůstává neznámý. Jsme prostě zde.“

Těmito slovy začíná již čtvrtý film o nesmrtelných bojovnících, kteří mlčky procházejí staletími a bojují mezi sebou, aby získali Cenu. Já doufám, že autoři tímto prohlášením chtěli dát najevo, že těmi legendami byly předchozí tři filmy, protože je to snad jediná možnost, jak by mohla celá série logicky pokračovat. Nyní se pokusím popsat všechny filmy a seriály tohoto fenoménu a vnést alespoň trochu světla do zamotaného děje.

První, a nezpochybnitelně nejlepší, film Highlander vznikl v roce 1986. Příběh napsal nováček u filmu Gregory Widen a režie se ujal Russel Mulcahy, jenž předtím točil pouze videoklipy. V hlavní roli se objevil Christopher Lambert, v té době neznámý, a Sean Connery, v té době velmi známý; on se ostatně drží v popředí už od chvíle, kdy si poprvé zahrál agenta 007 Jamese Bonda. Vynikající hudbu složila skupina Queen. Christopher Lambert si dokonce zahrál v klipu Princes of the universe, kde šermoval s Freddiem Mercurym.

Hlavním hrdinou tohoto snímku je Connor MacLeod, který se narodil na Skotské vysočině roku 1518 a poté, co ho v bitvě Macleodů s jiným skotským klanem zabil Kurgan, hlavní protivník v tomto filmu, stal se nesmrtelným. Nesmrtelnost přináší řadu výhod (člověk např. nemusí platit zdravotní pojištění), ale stejně tak i velké množství bolesti, musíte sledovat, jak vaši blízcí stárnou a odcházejí; ano i o tom filmy a seriály s názvem Highlander jsou. Příběh je vyprávěn tak, že se střídají scény z minulosti se scénami z New Yorku roku 1986, kde Connor žije pod jménem Russel Nash. Connor byl po své první smrti nařčen z čarodějnictví a vyhnán z vesnice. Jeho učitelem je Ramirez (Sean Connery), který mu vysvětlil, kdo vlastně je a předal mu své zkušenosti. Věc se má totiž tak, že na světě jsou kromě obyčejných lidí i nesmrtelní. Tato vlastnost se u nich projeví poté, co jsou násilně zabiti a pak již nestárnou a vždy, když je někdo zabije, se vrátí zpět a všechny rány se jim regenerují během pár chvil. Usmrtit, tím myslím úplně, je lze pouze tak, že jim setnete hlavu.

Tito nesmrtelní mezi sebou svádí souboje. Pravidla říkají, že vždy můžou bojovat pouze dva válečníci, ostatní musí stát stranou a do boje nezasahovat, střetnutí se nesmí uskutečnit na svaté půdě (kostely, hřbitovy apod.). Jakmile jeden bojovník vyhraje a usekne hlavu tomu druhému, přijme sílu poraženého. To se nazývá Quickening (nejlepší český překlad je asi oživení či převzetí života) a celý proces probíhá poměrně bouřlivě, blesky z bezhlavého těla se klikatí do těla vítěze, který tak získává vědomosti a sílu, stává se mocnějším.

Na konci může zůstat pouze jeden, to znamená, že již porazil všechny ostatní nesmrtelné a jako jediný zůstal. To se přesně stalo na konci prvního filmu. Connor MacLeod zdolal Kurgana a vyhrál Cenu, která spočívala v tom, že mohl číst myšlenky všech lidí. Nyní je smrtelný.Tím by se zdálo, že je příběh uzavřen a na pokračování již není prostor, ale komerční úspěch si vynutil dvojku. Highlander 2: The Quickening spatřil světlo světa opět v režii Russela Mulcahyho v roce 1992. Děj je zasazen do budoucnosti do roku 2034, kdy Zemi chrání štít proti záření (vymyslel ho MacLeod), protože ozónová vrstva již neexistuje. Tento film značně vybočuje z celé série a spíše než fantasy je science-fiction, což ovšem samozřejmě není na škodu. Dozvídáme se, že nesmrtelní pochází z planety Zeist, ze které byli vyhnáni na Zemi krutovládcem Katanou (Michael Ironside). Vítěz, tedy MacLeod, si mohl vybrat, zda se vrátí zpět a nebo zůstane na Zemi a „sejde věkem.“ MacLeod je už unavený dlouhým životem, a tak si vybral to první. Katana se vydává na Zemi, jelikož se obává, že by se MacLeod chtěl vrátit. Connor povolá zpět přítele Ramireze (aby byla ve filmu nějaká hvězda), který ovšem stejně jako v jedničce akorát opět umře. Na konci MacLeod Katanu zabije a zničí štít, jenž už není potřeba, protože korporace, jenž štít vlastní, lidi obelhávala a měla tučné příjmy za provoz celého zařízení. Tento díl poměrně hodně vybočuje z celé ságy a nese se úplně v jiném duchu, ale beze sporu je velmi kvalitní. Temný svět budoucnosti je prokreslen do nejmenšího detailu a navíc přináší varování lidstvu.

Film mnoho úspěchů a hlavně peněz nepřinesl, zmizelo z něj to, co na něm bylo poutavé- flashbacky do minulosti. K tomu se vrátil film Highlander 3: The Sorcerer, který vznikl v roce 1994 a spolu s Lambertem si zde zahrál Mario van Peebles, režíroval Andy Morahan. Film navazuje na jedničku a odehrává se v devadesátých letech. Zdálo by se, že je dějově vložen mezi předchozí dva snímky, ale není tomu tak, protože jsou zde nesrovnalosti. Podle tohoto filmu MacLeod žádnou Cenu nikdy nezískal, protože Kane, padouch Highlandera 3, byl stále naživu uvězněn v jeskyni kouzelníka Nakana. Dějová linie víceméně kopíruje jedničku, což připustil i Christopher Lambert, a končí soubojem mezi Mcleodem a Kanem. Connor pochopitelně vyhraje a nyní je už snad doopravdy sám, ale o Ceně zde není žádná zmínka. Highlander 3 komerčního úspěchu jedničky nedosáhl. Všechny tyto filmy se dočkaly speciálních, režiséry upravených, verzí.

Potom je tu seriál Highlander, který se začal natáčet od roku 1992, celkem má šest sezón. Hlavním hrdinou je Duncan MacLeod, bratr Connora, který se dokonce objevil v prvním díle a to opět s tváří Christophera Lamberta. Podle filmu by už neměli být další nesmrtelní, ale zde je jich mnoho a noví se rodí. Seriál byl velmi úspěšný a po skončení se na tv obrazovkách objevil jeho spin-off Highlander: The Raven, jenž líčil osudy Amandy, postavy ze seriálu Highlander, a až téměř do konce smrtelného ex-policisty Nicka. Seriál se dočkal pouze jedné sezóny. Vznikla i animovaná série, ale ta nemá s původním příběhem již téměř nic společného.

A nyní tu máme film Highlander: Zúčtování, který navazuje na seriál a zároveň odkazuje na události ze života Connora MacLeoda, které byly vyobrazeny ve filmech. Nesmrtelných je stále spoustu, neví se, jaká připadne Cena vítězi, ani odkud nesmrtelní pocházejí. Svět televizního Highlandera je jiný než ten filmový, ale v tomto snímku došlo k jakémusi propojení. Život Connora čerpá z filmů, ale značně si fakta upravuje, dějová návaznost na Highlandera 2 tu už není možná vůbec. Snad jsou ty filmy opravdu míněny jako legendy, které částečně kopírují reálný život; ten, jenž znázornil televizní seriál. V roce 1555 upálí Connorovi dřívější přátelé v čele s Jacobem Kellem (Bruce Payne) MacLeodovu matku. Connor tomu musí přihlížet a nedokáže se k ní probojovat včas, aby ji zachránil. Zabije kněze a vzápětí i Jacoba Kell, který se stane nesmrtelným a poté Connora tajně po staletí sleduje a zabíjí jeho přátele, aby se pomstil za smrt kněze.

Hlavním hrdinou tohoto příběhu je ovšem Duncan Macleod, jenž se narodil v roce 1592 a jeho učitelem se stal Connor. V přítomnosti, konec devadesátých let, pátrá Duncan po Connorovi, který se po smrti Rachel, postava z prvního filmu, nechal zavřít do svatyně Strážců. To je tajné seskupení, které sleduje nesmrtelné a dělá si o nich záznamy. Ve svatyni hlídají několik nesmrtelných, aby je vyčlenili z boje o Cenu, nikdo by potom nemohl zvítězit, protože by nezůstal sám. Jacob Kell však se svou družinou svatyni přepadne. Je nejmocnějším nesmrtelným, který kdy existoval a zdá se, že ho už nikdo nedokáže zastavit. Přinejmenším jeden nesmrtelný ne.

Na filmu je znát, že tvůrci neměli k dispozici tak velký rozpočet jako u předchozích snímků. Film u nás vyšel rovnou na videokazetách, což si myslím, že byl rozumný tah, jelikož tržby v amerických kinech byly žalostně chudé. Je kladen větší důraz na bojové scény než na děj, který se řítí vpřed ve smrtícím tempu. Proto je film tak nedůstojně krátký, má pouhých 82 minut. Stejně jako dříve je děj v přítomnosti kombinovaný prostřihy do minulosti. Objevuje se zde Methos, nejstarší žijící nesmrtelný, je mu pět tisíc let!!! Ovšem jak on tak i Joe Dawson, strážce, dostává málo prostoru, aby něco mohl ukázat. Amanda se zde nevyskytuje vůbec. Konec Highlandera: Zúčtování je přinejmenším podivný a domnívám se, že byl značně pozměněn charakter Connora Macleoda, jenž se pak chová jako úplná troska.

Atmosféra filmu je poměrně temná a místy i depresivní, je poznat, že autoři vzhledem k předchozím dílům přitvrdili. Není zde happy end, který známe z předchozích dílů. Zlo je sice potrestáno, ale jedna z hlavních postav zahyne, a to ještě nedůstojně, a hrdina nezíská ženu, kterou miluje. Highlander: Zúčtování potěší milovníky akčních filmů a fanoušky seriálu Highlander. Není to již velký celovečerní film pro kina, ale spíše takové dobré béčko, které rozhodně není proč zatracovat, když od něj neočekáváte umění oscarového formátu.

Série pokračuje a má teď mnoho prostoru pro stavbu děje. V plánu je již Highlander 5 s podtitulem The Source, což v překladu znamená původ. Na režisérskou židli by se měl vrátit Russel Mulcahy a před kamerou stanout Christopher Lambert, zřejmě jediný nesmrtelný, který viditelně stárne (ale herecky je ve vynikající formě). Vypadá to, že se máme na co těšit.

Režie: Douglas Aarniokoski
Hrají: Adrian Paul, Christopher Lambert, Bruce Payne, Jim Byrnes, Peter Wingfield, Lisa Barbuscia, Donnie Yen

guest kikolka