TV 23:06:02

2005
Hodnocení čtenáři[24]:
13590x
14.04.2006

Harry Potter a Ohnivý pohár - Harry Potter and the Goblet of Fire

Ještě teď se stydím, když si uvědomím, co jsem si myslel, poté co jsem se dozvěděl, že v kinech se objevuje první dobrodružství Harryho Pottera a jeho přátel. Ohrnoval jsem nos nad těmi, kteří se doslova hnali do sálů, protože jsem se mylně domníval, že Harry Potter je pro děti. Jenže, pak jsem se přece jen rozhodl zhlédnout film a už to bylo. Jako miliony dalších lidí se od té doby nemohu dočkat dalších titulů, které mapují studium mladých kouzelníků v Bradavické magické škole.

Dokud se v roce 2007 neobjeví Harry Potter a Fénixův řád, je Harry Potter a Ohnivý pohár zatím posledním pokračováním této fantasy série. A opět se drží určitých pravidel, na které jsme si u předchozích tří dílů zvyknuli. Znovu mapuje jeden školní rok v Bradavicích, přichází nový učitel boje proti temné magii. Ale také se změnil režisér (jak jistě víte, tak první dva díly režíroval Chris Columbus, třetí Alfonso Cuarón). Tentokráte dirigoval natáčení Mike Newell, který má zkušenosti spíše s komediemi a dramaty (Čtyři svatby a jeden pohřeb, Úsměv Mony Lisy), ale jeho první významnější setkání s žánrem fantasy se mu povedlo na výbornou.

Sympatickou změnou oproti předchozím adaptacím knih je i to, že se ke slovu dostává mnohem více postav, takže veškerá pozornost není věnována jen ústřední trojici Harry (Daniel Radcliffe), Hermiona (Emma Watson) a Ron (Rupert Grint). Je to vcelku logické, protože příběh se tentokráte netýká jen života v Bradavicích, ale ukazuje, že nejsou jediným místem, kde se mladí lidé učí magickým dovednostem…

Čtvrtý školní rok se nese ve slavnostním duchu. Bradavice byly vybrány, aby se staly místem konání vyhlášeného turnaje tří čarodějnických škol. Z každé z nich vybere mocný artefakt zvaný Ohnivý pohár jednoho šampióna, který se zúčastní tří obtížných úkolů. Ten nejlepší nakonec získá věhlas a obdiv davů. Hlavním cílem ale je prohloubit mezinárodní vztahy mezi třemi nejlepšími školami kouzelnických umění. V rámci bezpečnosti mohou do osudí vhodit jména jen žáci starší 17-ti let. Harry, Hermiona i Ron se tedy nemohou aktivně účastnit klání, ale ani jim to příliš nevadí, jelikož turnaj je natolik nebezpečný, že je v něm možné přijít i o život.

Ohnivý pohár vybere dva mladé muže a jednu ženu. Je to urostlý a hrdý Viktor Krum (Stanislav Ianevski), čestný a přátelský Cedric Diggory (Robert Pattinson) a krásná a elegantní Fleur Delacour (Clémence Poésy). K všeobecnému překvapení je ale vylosován ještě další soutěžící, Harry Potter, který své jméno do poháru nevhodil. Je jasné, že toto překvapení je jen součástí něčeho většího, ale zatím není jasné čeho, a proto se Harry může turnaje účastnit. Tím se ale vystaví nejen velkému nebezpečí, ale také je tím ohroženo jeho přátelství.

Film se dělí do dvou rovin, aniž by jednu ochuzoval. Ta první je plná temnoty, magie a dobrodružství, ta druhá se věnuje emocím zúčastněných postav. Hlavní zápletku vám sdělovat nebudu (jen naznačím - Harry se utká se svým největším nepřítelem), ale to, že Harry Potter a Ohnivý pohár je nejvíce citově plným filmem z celé řady vám mohu prozradit . Harry se začíná pomalu poohlížet po dívkách, především po roztomilé Cho Chang (Katie Leung), Ron zase žárlí na Hermionu, která má více než přátelský vztah s Viktorem, ale i další hrdinové budou mít více či méně prostoru projevit se v emocionální oblasti. Neobávejte se, nejde o žádnou přesládlou romantickou složku. Momenty, týkajících se vztahů jsou podány s humorem, který obvykle využívá roztržitosti dospívajících, kteří ještě netuší, jak se s problémem zvaným lásky vypořádat (ne, že by to někdo z nás věděl, bez ohledu na věk).

Určité odlehčení je na místě. Dosud poslední pokračování se drží i další tradice, a to té, že je temnější než jeho předchůdci. Ve srovnání například s Harry Potterem a vězněm z Azkabanu to možná není až tak očividné, ale například pokud vezmeme Harryho Pottera a Kámen mudrců je kontrast jeho určité dětské roztomilosti, a téměř hororového nádechu Harryho Pottera a Ohnivého poháru jasně citelný. Některé scény vás vyděsí mnohem více, než filmy, kde se prohánějí maniaci s háky nebo motorovými pilami.

Několik pohádkových aspektů tu stále ještě zůstává, ale veskrze jde o film, který je spíše drsným fantasy. A podle mého názoru je to dobře. Samozřejmě, už dávno nejde o rodinnou podívanou, myslím, že některé děti budou určité momenty snášet hodně těžce (já jsem například byl hodně zdrcený smrtí jedné z důležitých postav), takže bych doporučil minimální věk pro sledování 10 let, ale spíše více (ne nadarmo je přístupnost v USA PG-13).

Pro mou osobu se Harry Potter a Ohnivý pohár stal nejlepším filmem z celé série. Nejen díky tomu, že je komplexnější (někteří kritici to nazývali zmateností, s čímž já nesouhlasím), dynamičtější, trikově vyzrálejší, ale především tím, že poskytl prostor pro mnohem více charismatických postav. Očekávám, že se ozvou hlasy, které budou tvrdit, že lepší je díl ten a ten, a já tento názor nikomu neberu. Pro mě samotného je prostě nejpovedenější Harry Potter a Ohnivý pohár, ač mám všechny minulé díly velice rád. Asi je to tím, že jsem emocionální typ, a tím pádem mě přátelství mezi studenty různých kouzelnických škol a první koketování s láskou dostalo ;-).

Režie: Mike Newell
Hrají: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Stanislav Ianevski, Bonnie Wright, Robert Pattinson, Katie Leung, Robbie Coltrane, Frances de la Tour, Clémence Poésy, Maggie Smith, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Michael Gambon

guest harry potter
guest ada4/10
a_n_d_y harrytip