TV 03:25:47

2007
Hodnocení čtenáři[9]:
10628x
19.07.2007

Harry Potter a Fénixův řád - Harry Potter and the Order of Phoenix

Harry Potter, kdo je v dnešním filmovém fantasy víc? Asi nikdo, mánie kolem Pána prstenů tak trošku utichla, ale ta, která propukla kolem studenta čar v Bradavicích je naopak silnější a silnější. Na rozdíl od Pána prstenů má Potter jednu velkou výhodu, velmi plodnou „matku“. Matička Rowlingová dokončila zatím sedm dílů (a přestože se zařekla, že jde o finální číslo, zdá se, že asi sama si tak jistá není a nevyvrací spekulace o tom, že by se ještě nějaká kniha objevila), a každý z nich se kromě několikasetstránkového rozsahu mohl pochlubit dechberoucími tržbami.

A nejen knihy, i filmy vydělávají takové peníze, že si majitelé filmového studia mohou klidně pořídit pátou vilu a sedmé luxusní BMW. Ale přestože Harry Potter a Ohnivý pohár někteří kritikové nepochválili (ale mně se moc líbil), tak slušivých 892 milionů dolarů vydolovaných v kinech ukázalo, že v některých případech si recenzenti mohou žlebtat, co je napadne a diváci se jim zvysoka vysmějí a užijí si film plnými doušky.

Pátý příběh Harryho Pottera dostal na starost nový a ne zrovna proslulý režisér, který se zatím spíše oháněl v televizních vodách s projektem takového rozsahu neměl žádné zkušenosti. Jeho jméno je David Yates. Osobně bych před několika měsíci nechtěl být v jeho kůži. Novináři nevěřícně kroutili hlavou a Fanoušci Harryho Pottera spílali, proč padla volba zrovna na něj. Vypuštěné první ukázky také všechny o Yatesových kvalitách nepřesvědčily a propukly ještě bouřlivější diskuse (i když plno z nich se věnovaly novému účesu Daniela Radcliffea, což mi přijde, slušně řečeno, dost uhozené :)).

Jenže Yates se výzvy nezalekl a stvořil něco, za co se vůbec nemusí stydět. Naopak zaslouží si chválu a obdiv, že se vypořádal s něčím, čeho by se zalekli i mnohem zkušenější režiséři. Knižní předloha má totiž osm set stran, takže je jasné, že některé dějové linie prostě musely být přinejlepším výrazně ochuzeny, v tom horším případě vypuštěny úplně. A to zarytí Fanoušci rádi nemají. Harry Potter a Fénixův řád jsem četl a opravdu musím přiznat, že k drobnějším úpravám a osekání několika pasáží došlo. Ale je nutné si uvědomit, že 800 stran muselo být vměstnáno do stopáže něco málo přes dvě hodiny. Většina důležitých momentů se v adaptaci pro stříbrné plátno objevuje, byť přestože v knize jsou logicky mnohem detailnější.

Osobně mě opravdu zklamala jediná věc a tou je výrazné zkrácení finálního střetu Brumbálovy armády (skupiny studentů vedených Harrym Potterem (Daniel Radcliff) a Herminou Grangerovou (Emma Watson)) se Smrtijedy v čele s Bellatrix Lestrangeovou (Helen Bonham Carter) a Luciusem Malfoyem (Jason Isaacs) na Ministerstvu kouzel. Jde o v podstatě jedinou vetší akční scénu z celého filmu, takže by si zasloužila o něco větší prostor. Je sice opravdu intenzivní, ale nesmírně krátká a chybí jí atmosféra.

Ale jinak je právě atmosféra jedním z hlavních kladů celého filmu.Už žádné dětinsky rozjívené scenérie, prozářené fimfrpálové turnaje, ale pouze mrazivá potemnělost, depresivní výjevy a všudypřítomný strach. A jde nejen o vizuální pojetí, které nenabídne pouze jeden prosluněný moment, ale také o to, že Bradavice už také nejsou tím bezpečným útočištěm, ale místem, kde je hlavní hrozbou drobná postarší žena v růžovém kostýmku. Jmenuje se Dolores Umbridgeová (Imelda Staunton) a byla pověřena Ministerstvem kouzel, aby monitorovala situaci v Bradavicích. Ministr kouzel se totiž domnívá, že profesor Brumbál (Michael Gambon) šíří zvěsti o návratu lorda Voldemorta (Ralph Fiennes) jen proto, aby převzal ministerský post. Doloros Umbridgeová se stane novou učitelkou obrany proti černé magii, ale jejím hlavním úkolem je omezovat pravomoc ředitele Brumbála a sledovat jeho počínání. To pobouří učitelský sbor i studenty, ale ještě více je rozčílí, že Umbridgeová zakáže aktivní používání kouzel při hodině. Hermionu tak napadne, že s ohledem na to, že se i přes popírání ministerstva kouzel, Voldemort vrátil (Hermiona se dokonce odváží vyslovit jeho jméno), měli by se naučit bránit. A v čele tohoto tajného kroužku, který si zvolí jméno Brumbálova armáda, nestane nikdo jiný, než Harry Potter.

Kromě příprav několikačlenné skupiny rebelujících studentů na útok lorda Voldemorta, se dozvíte něco málo o původním Fénixově řádu, Hagridově (Robbie Coltrane) bratrovi nebo o lásce Harryho a Cho Changové (Katie Leung). Na scénu vstupuje například i oblíbená postava Lenka Láskorádová (Evanna Lynch) nebo nejvýraznější záporná ženská postava, pološílená Bellatrix Lestrange, která se sice objeví na scéně jen na pár minut, ale její maniakální výraz mluví za vše.

Harry Potter a Fénixův řád se soustředí hlavně na postavy, na jejich prožitky, jejich pocity. Jde pravděpodobně o nejkomornější díl, ale současně má také nejhutnější atmosféru. Opravdu stěží jsou v něm patrné náznaky rodinné podívané. Nejde o to, že byste se dočkali mnoha hororových výjevů, ale spíše o to, že Fénixově řádu chybí optimismus. Humor tu je, ale je ho minimálně, neobjeví se ani žádní roztomilí tvorečkové a ani jediný domácí skřet, který přijde na scénu není zrovna postava pro děti. Jde o služebníka v domě Blacků, kde má centrálu Fénixův řád, jmenuje se Krátura a má dost nepříjemné poznámky na hosty, kteří se v domě objeví.

Nejmenší diváci tedy asi nebudou z Harryho Pottera a Fénixova řádu tak nadšení, jako z předchozích dílů, tolik se v něm nekouzlí a nemá moc veselých chvilek. Ve srovnání například s Kamenem mudrců je mnohem dospělejší a vyzrálejší. Mladí herci jsou konečně rovnocennými soupeři pro dospělé a ztvárňují své postavy velmi dobře. A navíc Imelda Stauton je naprosto bezchybná v roli Dolores Umbridgeové. Přestože na první pohled působí příjemně a mile, tak časem se její nucený kašel a přesládlý hlas stanou stejně nepříjemné jako bestiální pohled lorda Voldemorta.

Harry Potter a Fénixův řád je poměrně skromný a 150 milionů dolarů není na počtu trikových sekvencí cítit. Je jich tu poměrně dost, ale žádná není opravdu dechberoucí a megalomanská. Spíše než speciální efekty potěší příjemné herectví a dokonale hutná atmosféra. Můžu jedině konstatovat, že je dobře, že Yates dostal na starost i další díl Harry Potter a ¨Princ dvojí krve. Snad se mu podaří trošku vypilovat akci, která je očividně jeho jedinou výraznější slabinou.

Režie: David Yates
Hrají: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Natalia Tena, Brendan Gleeson, Gary Oldman, Maggie Smith, Julie Walters, Bonnie Wright, Jason Isaacs, Michael Gambon, Katie Leung, Evanna Lynch, Alan Rickman, Helena Bonham Carter, Robbie Coltran

guest hmm....
topinec no...
Black_bery co já vim...4/10