Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 5°C, 142 online
TV 09:59:39

2006
11316x
22.03.2006

Fearless - Huo Yuan Jia

O tom, že Jet Li hodlá ukončit svou kariéru akční ikony už se mluví nějakou dobu a zdá se, že jeho rozhodnutí je nyní skutečně definitivní. Ale než se vrhnul do „důchodu“ (ne hereckého, ale akčního, jelikož Jet Li se hodlá zaměřit na charakterní role a demonstraci bojových umění chce nechat na mladších) předvedl, že se pořád dokáže hodně divoce ohánět. Jeho dva poslední akční filmy rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co mimo asijský kontinent natočil. Je řeč jak o akčním dramatu Utržený ze řetězu (kde ukázal, že zvládá i psychologicky náročnější postavy), tak historickém projektu Fearless. Ten zatím naneštěstí do Čech nedorazil, takže vás odkáži na www.hkflix.com, kde je tento film k dostání v několika verzích (i když bez anglických titulků nebo zvuku). A určitě stojí za to, i když vám možná bude vadit, že vlastně ani nevíte, co charaktery říkají. Přesto, řekněme si na rovinu, že tu jde především o to, jak dobře jsou zvládnuté souboje. Ty mají špičkovou choreografii a systém závěsných lan je využíván jen minimálně (i když v některých momentech je očividné, že herec využil služeb kladky a provazů). Střety ústředního hrdiny jsou tak sympaticky staromilské a svou atmosférou připomenou klasické asijské bijáky staré několik desítek let. I když jsou využity novodobé obrazové postupy jako je zpomalování obrazu.

Pokusím se vám nastínit příběh, i když je možné, že mi něco důležitého uniklo, protože čínština není zrovna jazyk, který bych plynule zvládal. Ústředním hrdinou je Huo Yuan Jia (Jet Li), který je posednutý myšlenkou stát se nejlepším bojovníkem své rodné provincie. Ale jeho touha je natolik silná, že mu začíná ničit život. Ztrácí díky ní nejen peníze, ale především přátele. Nakonec vše vyvrcholí tím, že syn protivníka (který zemřel na následky zranění způsobené v boji) zavraždí dceru i matku hlavního hrdiny. Huo sžíraný smutkem opustí rodné město a dostane se do malé vesnice, kde si užívá vraceného se klidu. Po několika letech se ale rozhodne vrátit. Opět se rozhodne dokázat, že je nejlepším, ale není ne kvůli pomstě nebo egoismu, ale kvůli národní cti…

Spoustu sentimentu, zrada, pomsta, čest a síla. Veškeré ingredience, které jsou pro tento žánr prostě nutností tu jsou. Ano, u jiného typu filmu bychom například krystalicky čistý děj plný až nadlidských ideálů vnímali spíše jako zápor, ale tentokráte jsou kladem. Krom toho postavy nejsou jasně černobílé, ale jejich rozpracování je hlubší než je u akčního filmu zvykem. Nenajdeme tu ústředního záporáka (alespoň ne na bojišti), soupeři Huoa obvykle věří v čestný souboj. Roli nepřátel hlavního hrdiny tak většinou přebírají ti, kteří se snaží s bojovníky manipulovat, pro svůj vlastních prospěch. Jim je ale věnována jen okrajová pozornost. Hlavní je tu samozřejmě Huo Yuan Jia. Ten musí předvést nejen svou fyzickou zdatnost, ale také je nutné, aby pochopil, že bojová umění nejsou cestou ke slávě nebo k pomstě, ale učením, které má rozvíjet tělo, ducha i etické hodnoty člověka. Jistě,v dnešním světě, kdy se valná většina lidí vrhne na bojová umění jen proto, aby mohla demonstrovat svou fyzicky převahu nad ostatními, to zní jako prázdné tlachání, ale jsou mezi námi i tací, kteří těmto ideálům skutečně věří ;-).

Musím se přiznat, že jsem filmu trošku křivdil. Bojové scény jsou tu sice důležité, ale příběh tu není jen nutným přídavkem, ale důležitou součástí celku. Vývoji Huoa je věnováno poměrně mnoho času, takže nebude ochuzeni i o příjemné herectví Jet Lieho. Přesto se musím přiznat, že mě uchvátila především vizuální stránky. Ano, není to Hrdina nebo Klan létajících dýk, ale pro příklad ztvárnění střídání se ročních období nebo vzdušné pohledy na Šanghaj oční bulvy určitě potěší.

Zatím se mi nepodařilo zjistit, zda se k nám Fearless vůbec dostane, ale v USA jistě na DVD vyjde. Tak pokud byste raději angličtinu než některých z asijských jazyků, počkejte až se objeví v nabídce například Amazonu. Jestli jste nedočkaví jako já, tak myslím, že bez problémů překousnete i určité jazykové bariéry a film si dozajista užijete i bez toho, abyste věděli o čem se ve Fearless mluví. Příběh jako takový lze zhruba odhadnout i bez toho, aniž byste rozuměli jedinému slovu a obrazová stránka funguje i bez dialogů.

Na jedné straně vás po zhlédnutí filmu jistě napadne, že je škoda, že Jet Li z akčního žánru odchází. Na druhé straně je dobře, že po pár uklouznutích (v americké produkci) odchází se vztyčenou hlavou.

Režie: Ronny Yu
Hrají: Jet Li, Collin Chou, Nathan Jones, Hee Ching Paw, Betty Sun, Bobby White, Masato Harada, Mile Leader

Objednáváte filmová DVD ze zahraničních internetových obchodů?