Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 4°C, 130 online
TV 00:44:58

2005
13430x
13.12.2005

Fantastická čtyřka - Fantastic Four

Filmové adaptace comicsů to mají těžké. Aby ne, když jeden z nejúspěšnějších titulů z toho žánrů (samozřejmě X-Men) připomíná spíše oscarové drama než klasický megafilm. Když nenabídnete vynikající scénář, skvěle narýsované postavy a morální poslání, tak se těšte na to, že si vás recenzenti vychutnají. Jenže pořád (a naštěstí) je mnohem více standardních diváků než těch, kteří kritizují a ještě jsou za to placení. Téměř 330 milionů dolarů vydělala Fantastická čtyřka jen v kinech, takže negativní ohlas novinářů jí nezasáhl. Přiznávám, že jsem tomu rád. Film sice není příběhově nějak hluboký, ale dokáže velmi dobře pobavit. Musíte ovšem přistoupit na to, že nejde o žádný hlubokomyslný dějový klenot. Postavy sice řeší to, že nabývají nové a ne zrovna typické schopnosti, ale rozhodně tomu nejsou věnovány dvacetiminutové monology. Jediný charakter, který jen tak nehodlá přijmout to, co se děje je Ben Grimm (Michael Chiklis). Není divu, když má místo kůže popraskané kamení. Jeho nový vzhled mu přináší mnoho problémů a znáte lidi. Když někdo vypadá trošku jinak, lidé obvykle neomaleně čučí a vůbec se za to nestydí.

Opravdu děj není to, co bychom mohli na filmu vyzvednout. Vše začíná tak, že pětice lidí - vědec Reed Richards (Ioan Gruffudd), genetička Sue Storm (Jessica Alba), její bratr, pilot Johnny Storm (Chris Evans), druhý pilot Ben Grimm (Michael Chiklis) a megalomanský sebestředný milionář Victor Von Doom (Julian McMahon) jsou během výzkumné mise ve vesmíru zasaženi kosmickou bouří. Ta u nich způsobí změnu DNA. Začnou se u nich objevovat neuvěřitelné schopnosti. Reedova tělesná konstrukce začne být téměř gumová, Sue je schopna lámat světlo a učinit se tak pro lidské oko neviditelnou, navíc dokáže vytvořit energetický štít, Johnny se může změnit v čirý oheň a Ben je nesmírně silný. Ani Victor ovšem nepřišel zkrátka, jeho tělo začíná prostupovat neznámý kov. Ještě něco, jeho touha po moci se začíná nezdravě zvyšovat a jeho nové talenty by mu mohly pomoci mít, to po čem touží – neomezenou vládu. Tomu chtějí samozřejmě ostatní zabránit…

Nejsem sice genetický inženýr, ale dovolím si tvrdit, že málokdy změny v DNA způsobí podobné mutace. Ale to nemůžeme vyčítat filmu, protože Fantastický čtyřka se zrodila na stránkách comicsů a tam jsou podobné situace naprosto běžné. Tedy nemůžeme házet špínu na scénáristy (Michael France, Mark Frost), kteří byli limitování tím, že chtěli zůstat, co nejvěrnější předloze. Příběh se tak stal hodně jednoduchou záležitostí, ale na druhou stranu podařilo se zachovat osobnosti hrdinů, tak jak je Fanoušci comicsu znají. Především pak slovní provokace Bena a Johnnyho zaručeně pobaví. Humor je totiž nedílnou složkou Fantastické čtyřky. Podle mého funguje. Opravdu jsem se několikrát pořádně zasmál, pár vtipných momentů je skutečně povedených.

Režiséru Timu Storymu nechybí cit pro spád, takže film plyne opravdu svižným tempem. Akční sekvence střídají úsměvné situace, takže nezůstane čas pro nudu. Je sice pravda, že je zde očividná snaha získat si především mladší diváky (například obsazení dvou teenagerovských idolů – Jessica Alba a Chris Evans, rozhodně potěší mnoho dospívajících, naštěstí oba kromě přitažlivého vzhledu mohou nabídnout i herecký potenciál), ale to nelze považovat za chybu. Kromě toho mohu prohlásit, že se může zalíbit i starším (nemluvím o sobě, ještě nejsem v důchodovém věku), čehož jsem byl svědkem.

K vizuálním efektům nemám výhrady, jsou skutečně povedené a řemeslně skvěle zvládnuté. Finální souboj vypadá dobře a i přes svou relativní krátkost je ztvárněný výborně.

Nejsem si tak jistý, zda ti, kteří nemají zkušenosti s comicsovými příběhy Fantastické čtyřky pochopí určitý nadhled, který film nabízí. Já osobně jsem pár comicsů zhlédl a domnívám se, že právě tento projekt patří k nejvěrnějším filmovým adaptacím a neztrácí kouzlo papírové inspirace. Problémem je, že ne každý to zkousne, protože svět filmů a svět comicsů mají některé odlišné zákonitosti.

Režie: Tim Story
Hrají: Ioan Gruffudd, Jessica Alba, Michael Chiklins, Julian McMahon, Hamish Linklater, Kerry Washington, Laurie Holden, David Parker

guest f4