Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 4°C, 123 online
TV 05:27:55

2010
18156x
13.09.2010

Expendables - Postradatelní

Namakaní akční hrdinové kosící nepřátelé po desítkách holt už netáhnou jako dříve. Přímočará testosteronem protknutá zábava dnešní publikum neosloví jako v osmdesátých/devadesátých letech. Ale je pár herců, které to očividně štve. Je mezi nimi i legenda žánru Sylvester Stallone, kterému se v poslední době daří. Jeho vlajkoví hrdinové Rambo i Rocky si v nových verzích vedli dobře, ale to mu prostě nestačilo. Chtěl ukázat, že pořádní chlapi svírající kulomet ve svých napumpovaných rukou mohou v kině stále zabodovat.

A tak oslovil stárnoucí, ale stále fyzicky zdatné akční ikony let minulých a natočil s nimi divokou akční jízdu, která připomíná, proč jsme měli tyhle steroidní hochy tak rádi. Kromě Stalloneho mluvíme o Dolphu Lundgrenovi, Gary Danielsovi nebo Mickey Rourkeovi (který sice nebyl nikdy zrovna extra bedna, ale neměl se také za co stydět). Dál byli přizvání trošku „čerstvější“ pánové – Jet Li, Jason Statham nebo Terry Crews, plus wrestleři Steve Austin a Randy Couture a jako hlavní záporák nikdo jiný než Eric Roberts a jatka mohla odstartovat. Jako bonus se na pár vteřin objeví Bruce Willis a Arnold Schwarzenegger.

Žádná velká revoluce se nekoná. Příběh je jednoduchý a úderný jako dobře mířená pěst – partička žoldáků je najata na odstranění úplatného generála, ale situace se vyhrotí a záležitost začne být osobní (stručně řečeno se bude zachraňovat krásná dívka v nesnázích).

Dějové smyčky a zvratky tu nejsou zrovna časté, ale o ty tu vůbec nejde. Hlavní je, aby se skupinka namakaných borců mohla pořádně vydovádět. A to jim bylo umožněno. Nikdo není příliš odsunut do pozadí, každý si užije svých patnáct minut slávy, jinak řečeno, pořádně se vyřádí na nepřátelských vojácích. Nejvíce vám asi utkví v paměti Jason Statham, který předvede špičkovou práci s noži, ale žádný ze zúčastněných pánů není jen do počtu a každý přispěje svou troškou na hromadu mrtvých nepřátelských těl.

Vaše po adrenalinu toužící tělo bude uspokojenou slušnou řádkou výbuchů, přestřelek i pěstních soubojů. Čas od času se vše sice zvrhne tak, že člověk netuší, kdo do koho buší, ale většinou je střih zvládnutelný a i průměrný lidský zrak zachytí, co se děje. Jak je u Stalloneho zvykem, s krví se nešetří, lámou se vazy, rozprskávají se hlavy, drtí se kosti. Cákance krve sice někdy vypadají příliš digitálně, ale jinak není co vytknout, protože takhle poctivou neotesanou rubanici v kinech jen tak nenajdete.

Nehraje se tu na žádná závěsná lana a cudné pošťuchování, ale pořádné macho rvačky (však jen Stallone měl během natáčení 14 zranění). Přestřelky jsou dostatečně explicitní a výbuchy megalomanské, prostě osmdesátá léta se ozývají v plné síle.

Někomu to může přijít příliš jednoduché, přímočaré, ale o to právě jde. Nekomplikovaná chlapská zábava, která ví, co chce divákovi nabídnout a zbytečně neexperimentuje a nesnaží se oslnit něčím novým.

Je to hodně osvobozující v době, kdy se většina akčních filmů snaží hrát na psychologickou notu, sází na scénář plný „šokujích“ momentů a snaží se udělat z hlavních hrdinů dramatické postavy s tíživou minulostí. My chceme drsňáky, kteří nesedí doma v koutě a nekoukají z okna se slzou v oku, protože je jejich život krutý.

Postradatelní se sice chvíli věnují civilnějším problémům, ale opravdu jde jen o zlomek času, takže netřeba se bát toho, že by se z vás někdo snažil vyždímat nějaké emoce. Hlavní postavy nejsou sice prezentovány jako „robotičtí zabijáci“ bez duše, ale spíše jako tvrdí pánové, kteří vše řeší rázně (s pomocí pěstí/nožů/pistolí) a to je dobře. Ani tak totiž není těžké si k nim vytvořit sympatie a to bez přehnaného „polidšťování“.

Nečekejte více, než jasnou poctu akčním filmům minulých dekád. Není to žádné extra velké filmařské umění, ale „jen“ žánrově čistá divočina, která ukazuje, že Stallone a spol nepatří do starého železa, a že neotesaná akce může být pořád zábavná. A jelikož si to myslí spousta lidí, tak Postradatelní slušně vydělali a v přípravách je druhý díl.

Režie: Sylvester Stallone
Hrají: Sylvestar Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, David Zayas, Giselle Itié, Charisma Carpenter, Terry Crews, Gary Daniels, Mickey Rourke, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger

Váš oblíbený akční hrdina je...

Celkem 108 hlasů

guest Nejakčnější film10/10