TV 12:41:38

2001
17636x
14.09.2002
Lou

Duchové Marsu - Ghosts Of Mars

Mars roku 2176 má díky terraformaci dýchatelnou atmosféru, populace činí 640 000 obyvatel a vůdčí postavení ve společnosti mají ženy. Ne, ne, ne, nepřestávejte číst tuto recenzi, pánové, nejedná se o film z feministickou tématikou. Duchové Marsu jsou totiž dalším dílem osvědčeného Johna Carpentera (např.: Věc, Útěk z New Yorku, Útěk z L.A., Upíři), což zaručuje pořádnou akci. A je to tak.

Skupina vojáků jede do důlní kolonie vyzvednout obávaného zločince „Zpustlíka“ Williamse (Ice Cube). Po příjezdu zjistí, že celá kolonie je vyvražděna (čekali byste snad něco jiného?). Horníci náhodou vypustili jakési duchy, kteří se dostanou do člověka a poté ho ovládají. Lesbická velitelka (Pam Grier) je záhy zabita, a tak odpovědnost padá na překrásná bedra Melanie Ballardové (Natasha Henstridge; Mutant, Můj soused zabiják, Maximální riziko). Ovládnutých lidí přibývá a snaží se zabít přeživší z komanda, je tu také ještě „Zpustlík“ Williams, kterému se pobyt v cele rozhodně nezamlouvá…

Děj není nic převratného, je to osvědčená šablona, které se tvůrci drží a vám je už od začátku jasné, jak to vše dopadne. Ovšem klasické béčko to díky Johna Carpenterovi není. Režisér už má řadu zkušeností a ví, jak upoutat divákovu pozornost, takže se při sledování nudit nebudete, což je u tohoto typu filmu důležité.

Příběh je pojat retrospektivně, Melanie Ballardová popisuje události svým nadřízeným, což umožňuje několik zajímavých režijních experimentů. Např.: V průběhu prohledávání opuštěné důlní kolonie se vojáci rozdělí na dva týmy a nejdříve se dozvídáme, co se stalo skupině vedené Melanií a poté poručice vypráví i osudy druhého týmu, které jí pověděl Voják, jenž se ve druhé skupině nacházel.

Pak jsou tu ale také věci, které film stahují dolů pod béčkovou hladinu. Děje se tak především díky trikům, které jsou několik let pozadu a připomínají spíše animace starých počítačových her. Výběr zbraní se mi také moc nezamlouvá. Pistole Beretta 92 FS je sice vynikající, ale pochybuji, že by ve dvě stě let vzdálené budoucnosti neměli už něco lepšího. Ani herecké výkony nevytahují snímek do lepší třídy, je to takový průměr. Natasha Henstridge se hlavní role chopila dobře, ovšem nic zajímavého neukazuje; dokonce ani ňadra ne. Ice Cube upoutá snad jen díky svému přízvuku, pokud budete Duchy Marsu sledovat v originálním znění, a Pam Grier se na obrazovce sotva ohřeje, vyjede po Melanii a pak umře.

Filmy s tématikou Marsu vznikli v poslední době tři a ani o jednom se bohužel nedá říct, že by byl úplně povedený. Brian de Palma podnikl Misi na Mars, přičemž vytvořil špatný plagiát filmu 2001 a ukázal nám jen hezky vypadající nudné záběry. Rudá planeta je o něco lepší, ale také to není nic světoborného. Možná, že tento snímek Johna Carpentera dopadl nejlépe, i když to určitě mohlo být lepší. Od předešlých dvou snímků se liší stylem, nehraje si na žádné umění, je to prostě klasický sci-fi horor s nadsázkou. Snad se brzy filmaři k Marsu opět vrátí, protože se domnívám, že je to určitě zajímavá látka ke zpracování. Možná by nebylo špatné znovu zkusit nějakou povídku Philipa K. Dicka, v případě Total recall se to osvědčilo.

Duchové Marsu je film, který vás určitě nudit nebude, jsou tu klasické Carpentrovsky drsné typy postav, hlavní hrdinka pouze v kalhotkách a tričku, jaderný výbuch a spousta akce. Co víc si můžete přát? Já vím, aby neměla to tričko. Snad příště.

Režie: John Carpenter
Hrají: Natasha Henstridge, Ice Cube, Jason Statham, Clea DuVall, Pam Grier

guest Mazec :)10/10