Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 5°C, 127 online
TV 08:16:39

1995
21111x
11.04.2002

Desperado

Tajemný pistolník zvaný El Mariachi, v podání Antonia Banderase, se vydává po stopě neslavně proslulého drogového magnáta Bucha (Joaquim de Almeida). Pomáhá mu pouze jeho jediný přítel (Steve Buscemi) a krásná majitelka knihkupectví Carolina (Salma Hayek), která ho u sebe schová a ošetřuje mu zranění, které El Mariachi utrpí v krvavé přestřelce v baru Tabasco, respektive na ulici. Ukazuje se, že hon na Bucha je pro hlavního hrdinu osobní záležitostí a to se ještě do hry zapojuje záhadný vrhač nožů v podání Dannyho Treja…

Desperado je pokračováním a zároveň i jakýmsi remakem filmu Roberta Rodrigueze El Mariachi z roku 1992, který vyhrál filmový festival Sundance. Vznik snímku El Mariachi je legendární. Rodriguez ho natočil za neuvěřitelných sedm tisíc dolarů, které vydělal, když na sobě nechal zkoušet léky. Film měl obrovský úspěch, a tak společnost Columbia pictures dala Rodriguezovi deset miliónů dolarů s návrhem na přetočení. Tvůrce pochopitelně souhlasil, ale prosadil si, že natočí pokračování. Desperado vtrhl do kin v roce 1995 a jeho úspěch katapultoval Rodrigueze do Hollywoodu mezi špičkové režiséry, kam beze sporu patří.

Příběh filmu je sestavený s citem, scény do sebe zapadají stejně hladce jako zásobníky do El Mariachiových automatických pistolí značky Ruger. Nechybí zde milostný motiv, který je často vklouben do akčních filmů násilně a výsledný celek je poté nesourodý. V Desperadovi tvoří přirozenou a dokonale funkční součást příběhu. Dočkáme se i morálního poselství, které odsuzuje zabíjení a život pistolníka. Myslím si, že zde se Rodriguez nechal inspirovat westerny Sergia Leoneho (Dolarová trilogie: Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc, Hodný zlý a ošklivý; Tenkrát na západě), kterého obdivuje. Ostatně hold tomuto skvělému tvůrci dá Rodriguez v pokračování Desperada a to ve filmu s příznačným názvem Tenkrát v Mexiku. Film se nyní chystá do kin.

Akční sekvence jsou taktéž provedeny výborně, Rodriguez s přehledem konkuruje hong-kongským mistrům akce. Pojetí připomíná krvavé balety Johna Woo, ale režisér nikoho nekopíruje a vždy dodržuje svůj osobitý styl, jenž se vyznačuje velkou nadsázkou a brilantním smyslem pro humor, kterého je zde velké množství, takže se divák při sledování nenudí. Za zmínku při nejmenším stojí výstup Quentina Tarantina, který přijde do baru, podá bezvadný vtip, pronese pár hlášek a nechá si ustřelit hlavu. Tarantino u spolupráce s Rodriguezem zůstal a natočil s ním upírský horor Od soumraku do úsvitu. Tarantino se podílel scénáristicky a Rodriguez se chopil režisérského postu.

Robert Rodriguez je vynikající tvůrce, který dokazuje, že ke zhotovení dobrého filmu nepotřebuje žádnou školu ani velké peníze. Na svých filmech se vždy podílí jako režisér a střihač. Nejlepší filmy natočil podle vlastního scénáře (El Mariachi, Desperado, Spy kids), zdá se, že mu to vyhovuje nejvíce, i když spolupráce s Tarantinem přinesla také výborný výsledek (Od soumraku do úsvitu). V současné době se na stříbrné plátno řítí již zmiňovaný film Tenkrát v Mexiku a pracuje se na pokračování rodinné špionážní komedie Spy kids. Poté by měl Robert Rodriguez usednout na režisérskou stoličku Predátora s číslem tři.

Desperada lze v každém případě doporučit milovníkům akčních filmů, dokonce si myslím, že je to pro ně něco jako povinná četba. Je to dobrý příklad perfektně zvládnutého, originálními nápady nabitého filmu. V České republice je k dostání na videokazetách i DVD, kde vyšel společně se snímkem El Mariachi na jednom disku. Nedávno byl k vidění na prvním programu České televize.

Režie: Robert Rodriguez
Hrají: Antonio Banderas, Joaquim de Almeida, Salma Hayek, Steve Buscemi, Cheech Marin, Quentin Tarantino, Danny Trejo

guest RE: blbecku