Dneska je středa, 24.04.2024, svátek má Jiří, venku je 5°C, 87 online
TV 22:12:38

2000
24512x
26.03.2001

Americké psycho - American Psycho

Denní rituály každého z nás jsou velmi odlišné, různorodé, někdy nudné a v některých případech hektické. Když mluvím za sebe, ve všední den mám sotva deset minut na ranní hygienu, nějaké to oblečení, pak už jen nezapomenout klíče a stihnout tramvaj o které stejně vím, že už odjela. Ale proč mluvím o těchto věcech? Existují lidé jako Patrick Bateman, lidé jako on ráno vstanou, hodinu cvičí, pak si na sebe ve sprše naplácají tunu různých emulzí, zvláčňujících krémů, umyjí se různýmy druhy šampónů, dají si pleťovou masku, krém proti vráskám, a než odjedou připravenou limuzínou na Wall Street pustí si Genesis nebo Whiteny Houston. Patrick Bateman je vzorem elegantního, bohatého, dobře vypadajícího bussinesmana, nejdůležitější je pro něj být "in" ve všech směrech, neklesl by k laciné kravatě, v jeho bytě je naprostý pořádek a znečištění či poškození jeho nejdražšího nábytku hrozí smrtí. Nesnese být v něčem horší než jeho kolegové z Wall Street, musí být za každou cenu, nejobdivovanější a nejinteligentnější. Jenže Patrickovi z tohoto způsobu života vypadne šroubek z hlavičky a jeho chorý mozeček začne pociťovat touhu o vraždění. První obětí je bezdomovec který umírá na následky bodného poranění a hned na to je jeho pes doslova zadupán do země. Scény se zvířátky (jsou jen dvě a z toho jedna naštěstí nedokončená) jsou nervydrásající. Tento film byl vytvořen podle knihy Breta Eastona Ellise a musím říci, že byl vytvořen opravdu skvěle, je to velmi dobře zpracovaný pohled do jedné nemocné mysli, ehm. do jedné velmi velmi nemocné mysli. Zajásal jsem když jsem při úvodních titulkách zjistil, že za kamerou stálí Andrzej Sekula známé to jméno z filmů Quentina Tarantina, opět předvedl, že je velký profesionál, záběry jak si Bateman "podává" své oběti jsou skvělé,skličující,...působivé. Ale působivé nejsou jen záběry, ale hlavně samotné scény, zvláště pak ta ve které Bateman usadí svého opilého kolegu do svého křesla (křeslo je postavené na novinách a vše je řádně přikryto, pustí mu svůj oblíbený hit, navleče se do pláštěnky, a spustí téměř filosofickou úvahu o muzice, zatím co Bateman filosofuje a brousí si krásnou stříbrnou (zatím čistou) sekeru, jeho obět pohodlně popíjí drink, poslouchá, a říká si, že je lepší, bohatší, elegantnější....ale co je mu to platné když se jeho hlava už válí na podlaze

Hodnocení: Zajímavě pojatý psychologický film s větší,....velkou....no řekněme značně velkou dávkou brutality.

Režie: Mary Harron
Hrají: Christian Bale, William Dafoe