TV 09:38:26

2003
24832x
13.02.2005
Erased

28 dní poté - 28 days later

Hororů, ve kterých hrají jednu z hlavních rolí zombie/oživlé mrtvoly, není mnoho. Opravdu dobrých snímků s touto tématikou byste napočítali na prstech jedné ruky. Jedním z posledních byl film Resident Evil, podle počítačové hry stvořená hardcore akce, která, bohužel, nesplnila náročné požadavky ještě náročnějšího diváka na „áčkovou“ podívanou tohoto typu a s nálepkou „slušný béčko“ čeká na druhé pokračování. 28 dní poté ale měl být jiný. Už jen jméno Danny Boyle (Mělký hrob, Trainspotting, Pláž) slibovalo „něco víc“ a už úvodní scény filmu to potvrzovaly...

Do vědeckého institutu pro výzkum primátů vniká parta aktivistů za zvířecí práva a i přes varování vyděšeného vědce před velmi nebezpečným virem, osvobozují vězněné opice. Okamžitě jsou šílenými zvířaty napadeni. 28 dní poté se v londýnské nemocnici probouzí mladík Jim (Cillian Murphy) z kómatu (byl po autonehodě). Celá nemocnice je liduprázdná, všude se válí zničené vybavení, telefony jsou hluché. Naprosto identická situace panuje v celém městě. Absolutní liduprázdno, nepořádek, opuštěná auta, zničené obchody, plochy polepené fotografiemi „pohřešovaných“ či prorockými vzkazy. Když si Jim přečte v novinách zprávy o nekontrolovatelném a bleskurychlém šíření jakéhosi smrtícího viru a o evakuaci města, připadá si jako ve velmi špatném snu. A ne a ne se probudit.

Po celodenní "procházce“ opuštěným Londýnem se Jim uchýlí do kostela, kde nachází velkou hromadu mrtvol. Záhy zjišťuje, že zde není sám. Právě zde se setká se svým prvním nakaženým - knězem. Po tom, co zjistí, že si s ním kněz nechce popovídat, ale zabít/akazit, ho přetáhne igelitkou plnou konzerv. Během chvilky se jich však objeví daleko víc a Jim vybíhá do temných ulic, pronásledován davem nemrtvých. A stále se z toho strašného snu nemůže probudit. "Probuzení" přichází záhy, kdy ho zachraňuje dvojice "opravdových" lidí, Selena (Naomie Harrisová) a Mark (Noah Huntley). Dozvídá se celou pravdu o infekci přenášející se krví a působící během několika vteřin, o nakažení celé Británie, o "nakažených", kteří se mění v krvelačné zombie a mimo jiné i o své rodině, kterou nachází v poměrně "rozloženém" stavu. Ale setkání s dalšími lidmi, taxikářem Frankem (vynikající Brendan Gleeson) a jeho dcerou Hannah (Megan Burnsová), nemění nic na tom, že to nejhorší ho ještě čeká...

Nebudu to tutlat na závěr. 28 dní poté se mi líbilo! Film, točený digitální kamerou, vypadá až neskutečně "reálně", ač jde apokalyptický horor. "Přeživší" nejsou žádní namachrovaní hrdinové, odhodlaní spasit svět (nebo alespoň Británii), ale partička bezmocných, obyčejných lidí, bojujících o holý život. Jak říká ve filmu Selena: "Jde jenom o přežití."

Musím říci, že mě velice mile překvapily herecké výkony. Všechny postavy projdou docela znatelným, i když malinko nevěrohodným, vývojem a mladí Britové si s tím poradili velmi dobře. Cillian Murphy na začátku opravdu vypadá, že si ze všeho nejvíce přeje, aby se probudil a ke konci si zas v ničem nezadá s "nakaženými" a diváka usvědčuje v tom, že mu "ruplo v bedně". Naomie Harrisová, jejíž Selena na začátku neváhá při sebemenším náznaku nákazy brutálně rozsekat "kamaráda" mačetou, předvede, že dokáže zahrát jak sobeckého cynika, tak i docela "správnou holku". A tím vlastně narážím asi na největší slabinu filmu. Přechody mezi jednotlivými dějovými zvraty a akcí jsou vyplněny šíleným množstvím většinou nudných dialogů „o ničem“. A doplňovat Boyleův syrový pohled na věc, až nechutně realistické vykreslení násilí a smrti plytkými, rádoby filozofickými řečmi nebyl nejlepší nápad.

I přes to všechno ale Danny Boyle už poněkolikáté dokázal, že umí. Navzdory poměrně slabému scénáři Alexe Garlanda (Pláž), dokázal vyždímat z minima maximum a potěšit fanoušky žánru velice pěkným videoklipem s několika nudnými pasážemi. Nezatracuji, leč jest to pravdou!

Režie: Danny Boyle
Hrají: Cillian Murphy, Naomie Harris, Noah Huntley, Brendan Gleeson, Megan Burns
Délka: 112minut