Základy moderní fotografie, aneb jak to všechno začaloZáklady moderní fotografieK tomu aby jste mohli začít produkovat kvalitní fotografie je potřeba znát víc, než si jenom myslíte. Na úvod tohoto prvního článku o fotografii nahlédneme spíše do historie a zákulisí celého více jak 150 let dlouhého vývoje moderní fotografie. Aby to vše nebylo příliš složité, rozhodl jsem se, utřídit jenom ty opravdu nejdůležitější historická fakta. Možná si říkáte, že je zbytečné znát historii, ale opak je pravdou. Historie Vám pomůže odhalit filosofii fotografie a pochopit její principy. V tomto seriále se Vám pokusím předat své poznatky, které jsem učinil ve fotografii za zhruba 4 roky soustavného focení. Netvrdím že jsou správné, nenutím vás se podle nich řídit, ale mohou Vám pomoci v hledání vlastní cesty v moderní barevné i umělecké a dokumentární černobílé fotografii
Významní lidé
Tyto tři jména si zapamatujte, jsou to jedny z nejdůležitějších lidí, kteří položili základy fotografie.
Vývoj záznamových medií ve fotografiiUžití formátu filmu dle aparátu Pod slovním spojením „záznamové médium“ si většina mladých lidí dnes představí USB klíček s kapacitou 1Gb. Ovšem ve fotografii je tím míněn tenký film, vyráběný z celuloidu. Ale skočme do roku 1851, kdy byl poprvé použit Mokrý kolodiový proces, jenž využíval jako první skleněného záznamového media. Tento proces byl značně obtížný, poněvač skleněná deska musela být vyrobena těsně před expozicí v terénu. Za vynáleze procesu je považován Frederick Scott Archer. Následné varianty tohoto procesu se nazývaly ambrotypie a ferrotypie. Tyto dva procesy byly populární v 50. letech 19. století. Udělejme skok o pár 38 let vpřed do roku 1889, kdy byl poprvé podán patent na nanášení citlivé vrstvy na celuloid. V roce 1884 Georgie Estman zvaný pan Kodak ve své rochesterské továrně zahájil výrobu světlocitlivých materiálů umístěných na pružné podložce. Společnost Kodak v té době vyráběla svitkové filmy (6x6cm) a ploché listy (standardizované formáty A4, A5, …). Ploché listy používali převážně profesionálové, kteří potřebovali dosáhnout opravdu brilantních výsledků. V této době nebyla tak vysoká rozlišovací schopnost materiálu jako dnes a právě proto byly mnohem populární ploché listy, které nabízely podstatně lepší kresbu detailů. „Již v roce 1910 Kodak ovládl 1/3 trhu s fotomateriály a jeho nadvláda trvá i dnes v době barevné fotografie, mezi nejoblíbenější filmy se řadí Kodak Gold, který byl i dlouho dobu používám lidmi z Nationale Geographic."Ale k barevné fotce je stále ještě daleko, i když né zas tolik. Pomalu, ale jistě se blížíme k roku 1891 kdy na světlo světa přichází postup záznamu barevného obrazu zvaný Lippmannova fotografi. Tento proces využíval jevu interference světla. Hlavním problémem byla nízká citlivost a nutnost práce s výpary nebezpečné a zdraví škodlivé rtuti. Navíc i samotné pozorování výsledných obrazů bylo spojeno s obtížemi. Ale za tento objev obdržel roku 1918 pan Gabriel Lippmann Nobelovu cenu za fyziku. kinofilm vs. středoformát Prvním komerčně užívaným procesem barevné fotografie se stává autochrom. Tento postub byl uveřejněn 30.5.1904 Louisem Lumierem a vyráběný v rozmezí let 1907 až do roku 1932. Tento postup využíval 3 desek (stejného principu využívá dnešní barevný film, 3 vrsty a každá je senzibilovaná k jiné barvě), které byly zbarveny do modra, zelena a červena. Na těchto deskách byly rozptýleny škrobová zrnka. Nevýhodou byla citlivost materiálu, která odpovídala přibližně hodnotě -15 DIN. Běžné filmy určené pro spotřební trh mají citlivost v rozsahu 18 až 27 DIN Vícevrstvé barevné materiály, založené na míšení barev a na barvotvorném vyvolání, byly uvedeny na trhne ve 30. letech 20. století současně dvěma firmami. Společností Kodak (Kodakochrome, Ektachrome) a Agfa (Agfacolor). Uvedení těchto materiálů na trh způsobilo boom barev ve fotografii… Slovníček I.
Copyright © 2000-2024 teenage.cz. ISSN 1213-9564. Jakékoliv šíření toho článku, nebo jeho částí (zvláště pak na BLOGY) je bez souhlasu autora zakázáno!!!
|