2005
17188x
09.09.2005
SirPesZ

Iron Maiden - Eddie rips up Praga, T-Mobile Arena, 28.5.2005 (report)

Je to sice už nějaký ten pátek, co tato akce proběhla, ale teprve dnes jsem zjistil, že nikdo nenapsal recenzi. Co naplat, udělám to já :-).

28.5.2005 zavítala tato, dnes již legendární britská Heavy Metalová kapela k nám, do srdce Evropy. Protože to je asi první recenze na tuto kapelu (na tomto serveru), na úvod si dovolím několik informací o kapele, jako takové.

Vznik kapely se datuje na rok 1976. Zakládejícími členy byli leader a basák kapely Steve Harris a kytarista Dave Murray, později k nim přibyl první zpěvák kapely - Pool Di'Anno. Čas plynul, až kapele vyšla roku 1980 první deska (název neměla, dnes se jí říká buď Iron Maiden nebo jednoduše first album). Tou dobou byla kapela pětičlenná (zpěv, basa, bicí, 2 kytary) a tento počet se dlouho neměnil. Roku 1982 se udála jedna veliká změna, kapela vystřídala zpěváka. Stal se jím Bruce Dickinson (jejich nejdéle působící zpěvák a podle některých i nejlepší). Bruce má, oproti "drsnému" hlasu Di'Anna vysoko položený hlas, který se pro kapelu stal charakterní. Čas plynul a kapela změnila kytaristu a za několik málo let i zpěváka. Píše se rok 1995 a kapela vydává své 10. studiové album s názvem X Factor se zpěvákem jména Blaze Bayley, jedněmi fanoušky odsuzován, jinými zbožňován. Měl opět úplně jiný hlas, takový "temný". Za pět let (2000) kapela vydala své 12. studiové album Brawe New World s návratem zpěváka Bruce Dickinsona a kytaristy Adriana Smithe. Od této chvíle hraje kapela ve složení: zpěv - Bruce Dickinson, basa - Steve Harris, kytary - Dave Murray, Adrian Smith, Janick Gers, bicí - Nicko McBrain. Na (pro kapelu jubilejní) rok 2006 se chystá 14. studiové album (kapela oslaví 30 let, jsem zvědav, jak jej uctí). Za připomenutí stojí i postavička Eddie, která kapelu provází již od počátku. Můžete jej vidět na obalech CD a i na jevišti. Na každém albu a turné má jinou podobu. Ale teď již ke koncertu, jako takovému.

28.5. 2005 bylo slavnostně zahájeno turné "Eddie rips up Europe" v naší Praze (jaká to čest). Koncert měl příznačný název "Eddie rips up Prague". Turné bylo uskutečněno za účelem propagace nového DVD - "The Early Days", které mapuje počátky kapely. Zaměřuje se především na první čtyři alba Iron Maiden (1980), Killers (1981), The Number Of The Beast (1982) a Piece Of Mind (1983), tedy na "zlatou éru" kapely. Pódium bylo proto zdobeno obrázky z alb a singlů z těchto dob. Nálada v sále (a hlavně v kotli, ve kterém jsem byl také, heč!) stoupala a když bubeník za plachtou zkoušel bubny, nastalo hotové pozdvižení. A když se kkonečně zhaslo a zazněly první tóny... Darmo mluvit. Kapela na nás doslova vyběhla s první písní večera - instrumentálkou Ides Of March a naplněná aréna šílela. A pak už to pokračovalo ráz na ráz. Létaly staré pecky a když se přistálo u páté písně The Trooper, kdy se Bruce převlékl do starého (jakoby) vojenského kabátu a začal po pódiu běhat s velkou Britskou vlajkou (jak má ve zvyku, u této písně), atmosféra se dala krájet. Po tomto nářezu přišlo sklidnění v podobě balady Remember Tomorrow (s divadelní mlhou, kterou prohrabovali kytarami), aby nám potom Maidni podali další pecku - Run To The Hills (asi jejich nejúspěšnější píseň za celou éru). Píseň šla za písní až přiklusal Phantom Of The Opera, první z epických děl pana Steva Harrise. A po Phanotomovi se ztemnělo a hlas začal odříkávat krátký citát z Bible o Šelmě, jejíž číslo je 666, nezvratný důkaz, že se na nás blíží píseň The Number Of The Beast. Při prvních tónech se rozsvítilo a na pódium vyběhly čertice. Vnadné dívky oblečené do červených přiléhavých oblečků s ocásky, rohy a vidlemi v rukou. Zajímavé bylo, když jedné čertici upadl ocásek a v instrumentální části Bruce ocásek sebral, nejprve s ním jen tak pobíhal a všem ukazoval a nakonec jej přidělal zpět na své místo. Čertice také bodaly vidlemi kytaristy a vytvářeli příjemnou atmosféru. A potom přišel můj osobní hit večera - píseň Hallowed Be Thy Name, dle mého názoru vůbec nejlepší píseň z celé první poloviny existence IM. A po jejím (pro mě smutném) konci přišla "poslední" píseň s názvem Iron Maiden. Když ji kapela odehrála, vystoupili členové, uklonili se, do publika nalétlo několik trsátek a podobných suvenýrů a kapela odkráčela do zákulisí. Tam si chvíli počkali, protože dav je vyvolával stále zpět a k "překvapení" všech se vrátila a zahrála ještě další tři písničky, jako "povinný" přídavek. Během jedné z nich přišel na pódium i Eddie, měřící tak 3, 4 metry. Chvíli tam jen tak chodil, mával rukama, jakoby hrál na kytaru a nakonec si dal "souboj" s Janickem, který jej "zastřelil" kytarou a poražená obří Zombie se vrátila zpět do zákulisí. Poslední písní večera byla Sanctuary, kapela se uklonila a všech šest pánů nadobro odešlo z pódia. Rozsvítilo se a zazvonil zvonec a koncertu je konec.

Osobně hodnostím tento koncert velmi kladně. Ze začátku byly problémy s ozvučením, ale ty se během třetí písničky ztratily. Kulisy se na každou písničku měnily. Členové kapely byli (jako vždy) velice živí, pobíhali po jevišti, všech 18 písní perfektně odehráli a atmosféra byla prostě skvělá. A když jsem odjížděl a po Praze potkával tisícihlavé zástupy s nejrůznějšími Iron Maiden tričky, bylo to příjemné. Co bych možná vytkl, bylo to, že z alba The Number Of The Beast nezaznělo více písní, ale doplaylistu si kapela nenechá kecat od nikoho, takže držím pusu a šoupu nohama. Pokud jste zatvrzelými příznivci metalu z dob let osmdesátých, či se vám The Nukber Of The Beast nelíbí jako mně, můžete si bodík k hodnocení přidat ;-). Ale za ozvučení na začátek si ten další strhnout zaslouží. Tak, teď jsem je potrestal a můžu si jít klidně poslechnout některou starou pecku... V playlistu je napsána píseň a v závorce album.

playlist:
  1. Ides of March (Killers)
  2. Murders in the Rue Morgue (Killers)