Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 4°C, 146 online
TV 05:12:43

2006
13194x
26.05.2007

Voják - The Marine

Vzpomínáte na Ramba, Komando a další testosteronové akční podívané? Určitě ano. Jeden vzteklý svalovec proti přesile. Příběh tu sice byl, ale popravdě, hlavně šlo o to, aby se svaly vlnily, kulky svištěly vzduchem, výbuchy oslňovaly a pěsti lámaly čelisti. Jenže zatímco v osmdesátých letech to divákům ke štěstí stačilo, dnes se akční žánry ubírá trošku jiným směrem. Iniciativu přebírají hypermoderní technické hračičky, vyjednávání, špionáž a promyšlené útoky za zálohy.

Pokud to vyžadujete, tak Voják není nic pro vaše oči. Je to milá vzpomínka na dobu před pár desítkami let. Žádná překombinovaná podívaná, ale přímočará adrenalinová pecka, která potěší ty, kteří si pouštějí Komando alespoň pětkrát do měsíce. Voják sice není tak roztomile přitažený za vlasy jako hitovka s Arnoldem (Komando mám rád, ale když se někdo před kulkami schovává za půlmetrovým živým plotem, to mě docela rozesměje), ale s reálností to také nepřehání.

Auta vydrží věci, které by „nerozdýchal“ ani průměrný tank a hlavní hrdina John Triton (John Cena) těsně uniká před smrtí (nejčastěji v podobě obrovského výbuchu) každých pár minut filmu. Ovšem pěstní souboje jsou zpracovány poměrně uvěřitelně (i když zase to je nepřesné tvrzení, myslím si, že by málokdo ustál jedinou ránu od Ceny, který asi z posilovny moc často nevychází) a žádné několikametrové skoky, pětinásobná salta a podobné skopičiny tu nemají co dělat. Bitky jsou koncipovány ve wrestlinovém stylu, což je očekávatelné, John Cena je jeden z nejznámějších wrestlinových zápasníků současné doby.

Abych nezapomněl (i když scénárista to skoro udělal) na to, co se vlastně děje. Nic složitého. John Triton si vyjede se svou krásnou manželkou Kate (Kelly Carlson) na výlet, jenže u benzínky narazí na skupinu zločinců, kteří nevinnou blondýnku unesou. Triton se jako bývalý voják nehodlá spolehnout na policii a vydává se na záchranou misi sám. Nejdříve beze zbraně, následně najde jeden pěkný nůž. Zatímco jeho protivníci s náboji nešetří, on se spíš spoléhá na ruce a nohy.

Asi vás nepotěší to, že moc často svých fyzických dispozic využívat nebude. Nejen, že parta vrahů je docela malá (je ve standardním složení – slizký šéf, jeho krásná, ale brutální milenka, hláškující černoch, svalnatý tvrďák a pohublý provokatér), ale spíše než na střet muže proti muže se Voják soustředí na honičky. Ty vypadají dobře a jsou divoké, ale větší pozornost měla být věnována soubojům. Ty jsou krátké a neuškodila by jim i lepší choreografie. Není pochyb o tom, že Cena má v repertoáru mnohem více pohybů, než je mu dovoleno předvést na obrazovce.

Co se týče herectví tak se po něm nechce více, než jen aby se tvářil utradrsně a likvidoval zlé hochy bez jediného mrknutí. Je to mnohem lepší, než aby ho někdo nutil do dramatických výkonů. Tomuto druhu filmu by to ani neslušelo. A navíc charisma Cena nepostrádá. V herectví je jasná jednička Robert Patrick, který hraje vůdce gangu Romea. To, že umí být extrémně úlisný víme už od druhého dílu Terminátora. Trošku zamrzí to, že i když je to výstavní záporák, tak fyzicky nepředstavuje pro Cenu důstojného soupeře, protože ten má několik desítek kilo svaloviny na víc a je mnohem mladší. Ale budiž Patrickovi přičteno k dobru, že se během finálního souboje snaží, seč mu síly stačí.

Podobné filmy jako Voják už se netočí, dnešní publikum je zmlsané a přímočarost Vojáka plno lidí neuspokojí. The Marine je pro ty, kteří si plně užívali nebo ještě užívají dvacet – dvacet pět let staré trháky, ve stylu „jeden proti všem“. Vojákovi by prospělo pár pěstních soubojů navíc a zbytečné neprotahování neakčních momentů. I tak ale u mě jako u toho, kdo si vylepoval na zeď plakáty s Johnem Rambem zanechal hlavně kladný dojem. Voják je staromilský akční film, který se s dnešními megalomanskými blockbustery nedá a nechce srovnávat. A to byste si před sledováním Vojáka měli uvědomit, jinak budete asi zklamáni.

Režie: John Bonito
Hrají: John Cena, Robert Patrick, Kelly Carlson, Anthony Ray Parker, Abigail Bianca, Jerome Ehlers, Manu Bennett, Drew Powell

guest RE: WWE fan