Dneska je sobota, 20.04.2024, svátek má Marcela, venku je 5°C, 146 online
TV 10:20:25

2007
7870x
12.05.2007

Spider-Man 3

Už dvakrát se proháněl na svých sítích před zraky filmového publika, přichází i potřetí. Původně se zdálo, že naposledy, ale po astronomických výdělcích (za několik málo dní se mu podařilo vydělat bezmála 400 milionů dolarů celosvětově a není pochyb o tom, že tato částka ještě o stovky a stovky milionů naroste) už se vážně diskutuje o dalších dílech. Ještě nevíte, o kom je řeč? Jasně, že o našem milém sousedovi Spider-Manovi. Je to přesně on, sympatický ňouma Peter Parker, který se po menší nehodě s radioaktivním pavoukem stal obdivovaným hrdinou Spider-Manem.

Vznikl kultovní comics, oblíbený kreslený seriál (je mi 25 a stejně se na něj rád na Foxu kouknu), logicky se tak objevil i na stříbrném plátně. Ten, který měl dost odvahy představit hraného Spideyho byl Sam Raimi a podařilo se mu zachovat osobnost hlavního hrdiny natolik, že ani skalní Fanoušci neměli větší námitky.

Ty ovšem mají ke třetímu dílu někteří filmoví kritici (ale jak víme, ti mají námitky ke všemu). Někdy ale oprávněně, protože Raimi opravdu nezvládá pracovat s emocemi, zbytečně to s nimi přehání a až moc útočí na city diváka. Dalším problémem je, že pro neamerického diváka bude ve Spider-Manovi 3 přespříliš patriotismu (Spider-Man stojící před americkou vlajkou se kterou si pohrává vítr…). Možná budete těžce překousávat i davy obdivovatelů Spider-Mana, kteří ho sledují se slzou v oku. Režisér jednoduše několikrát překročil hranici snesitelného sentimentu.

Ne, snad, že by některé vypjaté scény na publikum nezapůsobily. Asi ne všechny zasáhne, když umírá jeden z hlavních hrdinů, ale myslím, že průměrně citlivého člověka by tento a dalších pár momentů ovlivnit měly.

Příběhově Spider-Man 3, jak je u pokračování zaběhlých sérií běžné, přitvrdil. Z počátku se sice zdá, že vše funguje jak má. Peter Parker (Tobey Maguire) prožívá šťastné partnerské období s krásnou Mary Jane (Kirsten Dunst), ve škole se mu pod vedením doktora Connorse (Dylan Baker) daří a jeho alterego Spider-Man je zbožňován po celém městě. Ale chvilky štěstí vystřídá období temnoty. Harry Osborn (James Franco) touží po pomstě, protože se domnívá, že jeho otec zemřel rukou Spider-Mana. S upravenou výbavou Green Goblina vyráží do boje proti Pavoučímu muži. Jenže není jediný, objevuje se i mocný Sandman (Thomas Haden Church), který je skutečným vrahem Peterova strýčka Bena. Ne, ne, ještě nekončím s výčtem problémů, z vesmíru přilétá „návštěva“ v podobě symbionta, který začne živořit na Peterově zlobě, která ho postupně naplňuje.

Shrnuto, tentokrát se Spider-Man utká s Harry Osbornem, Sandmanem a Venomem. Pokud jste fanoušky comicsové předlohy, musíte plesat. Konečně na scénu vstupuje Venom, ústřední nepřítel Spider-Mana.

Jenže nejvýraznější postavou se stává Harry Osborn v podání Jamese Franca, jehož úsměv je tak odzbrojující a charisma tak silné, že s přehledem zastíní všechny své kolegy. Ano, i Tobeyho Maguirea, který sice přeměnu z ňoumy Parkera na frajera Parkera zvládl s přehledem, ale na Franca nestačí.

Podobná situace nastala i u Kirsten Dunst, ta sice podává sympatický výkon, ale trošku jí zastiňuje Bryce Dallas Howard jako Gwen Stacy. Kirsten je milá a zranitelná (ano, znovu to bude ona, kterou bude muset Spider-Man a nejen on, zachraňovat ze smrtelného nebezpečí), ale Bryce je o něco výraznější a průbojnější.

Trošku rozčarovaný jsem byl v momentě, kdy je Parkerovo chování ovlivněno symbiontem a on se začne chovat mnohem více sebevědomě a rázně. Scéna, ve kterých se prochází po ulici a předvádí takové taneční kreace, že by se za ně nestyděli ani v Pomádě, by se hodila spíš do komedie, než do Spider-Mana.

Ale jestli něco zvládá Raimi s přehledem, pak akci. Naštěstí je jí tu požehnaně. A je nesmírně strhující a dechberoucí. Souboje jsou extrémně rychlé, gigantické, adrenalinburcující, bezkonkurenční. Nepřeháním, opravdu něco takového jen tak neuvidíte. Občas je střih mírně zmatený a je obtížnější zachytit, co se děje, ale s trošku pozornosti se v obrazových orgiích určitě neztratíte.

Spider-Man 3 je z určitého úhlu pohledu typický letní blockbuster. Vizuálně mu není, co vytknout, ale scénáristicky značně pokulhává (působí trošku nerealisticky, když se postavy neustále objevují ve správný čas na správném místě) a emocionálně je dost nevyvážený. Kvůli zmíněným problémům bych mohl udělit nízké hodnocení, mohl bych šťourat a nenechat na Spider-Manovi 3 nitku suchou. Jenže proč? Jako milovník kreslené předlohy jsem byl nadšený, akce byla fantastická, James Franco a Bryce Dallas Howard výteční a po zhlédnutí filmu jsem měl chuť vystřelit pár pavučin a prohnat se na nich po Sokolově. Možná byla více uspokojena má dětská duše než její dospělá část, ale to není nic, za co bych se styděl.

Režie: Sam Raimi
Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco, Thomas Haden Church, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, Rosemary Harris, J.K. Simmons, James Cromwell, Theresa Russell

Na který film inspirovaný comicsem se těšíte nejvíce?