Dneska je pátek, 29.03.2024, svátek má Taťána, venku je 18°C, 166 online
TV 13:09:53

23871x
16.05.2004

Kmotr (trilogie) - The Godfather

pic

Strhující herecké výkony, tragické lidské osudy, zrady, nečekaná odhalení, všudypřítomná pomsta, rodinné hodnoty, to vše zahaleno krvavým pláštěm, kterému dělá společníka podmanivá hudba, jež zesiluje pečlivě vytvořenou atmosféru. Toto legendární gangsterské dílo režisérského mistra Francise Forda Coppoly se chová jako mafie samotná. Pomalu a tiše vás zatáhne do děje, zmocní se vás, a když chcete pryč, zjistíte, že nemůžete, musíte tuto velkolepou ságu sledovat až do samotného konce.

Kmotr je jedním z nejlepších mafiánských filmů, které kdy byly natočeny. Toto hodnocení se nevztahuje pouze na první díl, ale na celou trilogii, protože všechny tři filmy (každý o úctyhodné délce kolem tří hodin) neztrácí na kvalitě a jsou jedním velkým mistrovským dílem. Francis Ford Coppola rozehrává příběh pomalu, ale o to s větší intenzitou, s větší působivostí. Všechny postavy působí velmi reálně. Jak film ubíhá, jejich charaktery se před vámi rozevírají jako kniha, pomalu stránku po stránce, a ukazují vám svou pravou bestiální tvář.

Jsou to právě dokonale vykreslené postavy, na kterých režisér postavil svůj film. Nikdo není vyloženě dobrý, nebo vyloženě zlý, jako v opravdovém životě se všichni pohybují tak někde mezi. Jsou chvíle, kdy Dona Michaela Corleona litujete, kdy se s ním ztotožníte a identifikujete ho jako kladného hrdinu, který je čestný a ostatní ho pouze zrazují, ale vzápětí přijde něco naprosto odpudivého, co by vás v životě nenapadlo, že si říkáte: co je to za člověka? A o několik scén později se Michael začne opět jevit jako ten vyloženě kladný… a vy mu to zase uvěříte.

První film podle románu Maria Puza vznikl v roce 1972 a přenáší nás do Spojených států amerických do druhé poloviny čtyřicátých let. Don Vito Corleone (vynikající Marlon Brando) vládne mafiánské rodině, která podplácí soudce a má velké příjmy z hazardu. Don je šlechetný, dá-li se to vůbec o gangsterovi říct, když za ním někdo přijde s prosbou o pomoc (např. zlikvidovat někoho), Don mu vyhoví, na oplátku mu dotyčný bude dlužit službu, ke které však ani nemusí dojít. Na Vita je spáchán atentát, který však Don přežije, ale je ve vážném stavu. Rodině nyní vládne impulzivní syn Sonny (James Caan), který si přeje pouze pomstu. Nitky vedou k další mocné rodině, která chce převzít moc. Sonny je zabit a vše nyní leží na Michaelovi (Al Pacino ve své životní roli), dalšímu synovi, který však nechtěl mít s praktikami otce nic společného, jenž chtěl pouze v poklidu žít s přítelkyní Kay (Diane Keaton). Probouzí se v něm ovšem horká siciliánská krev a povinnost chránit rodinu.

Marlon Brando zde vytvořil jakousi ideální fresku vůdce, jeho pohyby jsou rozvážné, neplýtvá jimi, každou částí svého těla dává najevo svou moc. Al Pacino zase bravurně vystihl proměnu své postavy, která je na začátku filmu nevinná, bezelstná a na konci je z něj chladnokrevná zrůda, která neváhá prolévat krev každého, kdo se mu postaví do cesty.

Děj druhého dílu je rozdělen do dvou časových linií. První popisuje počínání nového Dona Michaela Corleona koncem padesátých let dvacátého století a druhá to srovnává se vzestupem moci Vita Corleona, Michaelova otce. Vitova rodina byla na Sicílii vyvražděna a on, v té době ještě dítě, byl poslán do Ameriky. Nejdříve žil se svou rodinou v bídě, ale postupně začal zabíjet muže, kteří zde měli moc, dostal se nahoru a vytvořil prosperující podnik. Na Michaela Corleona je spáchán atentát, ale Donovi se nic nestane. Pátrání po útočnících začíná a ukazuje se, že to byl stárnoucí Hymen Roth (Lee Strasberg), který si myslí, že bude žít věčně a sápe se po moci. Don se ho pokusí dát zabít na Kubě, kde jsou spolu s dalšími obchodníky, aby zde investovali peníze. Michael se tak chce pokusit očistit rodinu od nekalých praktik a žít poctivě. Oslava Nového roku je však přerušena vzbouřenci, kteří ovládají ostrov. Michael se dozvídá, že za zradou stojí jeho bratr Fredo. Francis Ford Coppola se ve druhém díle, který snad ještě předčí díl první a to zejména díky konci, více zaměřil na Itálii a hlavně na italské pojetí rodiny, nastiňuje zde nelítostný boj mezi rody, touhu mstít se, která je v tamních lidech hluboce zakořeněna. Role mladého Vita Corleona byla svěřena Robertu de Nirovi, který se pro role mafiánů narodil. Společně s Al Pacinem tvoří pilíře filmu, který vznikl v roce 1974.

Třetí díl vznikl až v roce 1990 a děj se posunul z konce padesátých let do roku 1979. Režisérovi se podařilo sehnat většinu lidí, kteří se podíleli na předchozích dílech. Don Michael Corleone je unavený vším tím zabíjením. Opět se snaží rodinný podnik legalizovat, když se dostává do velké společnosti, ale opět je vtažen zpět do zapáchající stoky zločinu. Navíc je nemocen. Do popředí se dostává Michaelův impulzivní synovec Vincent Mancini (Andy Garcia), syn Sonnyho Corleona, který nemá zájem žít poctivě, který touží zlikvidovat protivníky. Michael se snaží smířit se všemi, kterým ublížil a zvláště pak s Kay, která ho opustila ve druhém díle. Jejich dcera Mary (Sofia Coppola, režisérova dcera) se sblíží s Vincentem, syn Anthony nechce mít s podnikem otce nic společného a stává se z něj zpěvák.

V závěrečném dílu je kladen velký důraz na rodinu, na její sicilské pojetí. Druhá půle se odehrává v Itálii a režisér zde odkrývá motivy, které Michaela vedly k jeho činům. Výkon Al Pacina je monumentální, jeho postava prochází opět dalšími proměnami, které díky němu působí velmi věrohodně. Stále jakoby jste cítili, že tam kdesi v hloubi duše je schopen všeho. Dobrým tahem bylo obsazení Andy Garcii do role Vincenta, do rodinného klanu perfektně zapadá. Závěrečné finále je natočeno s řemeslnou zručností a s velkým citem pro dávkování napětí.

Pokud jste tuto oslňující trilogii neviděli, měli byste to rychle napravit, protože to jsou opravdové filmové hody. V České republice je k dispozici na DVD. Gangsterský žánr byl v oblibě v sedmdesátých letech minulého století, ale filmaři se k němu opět nedávno vrátili snímkem Road to Perdition. Je to v každém případě žánr, který má čím oslovit, lze díky němu vyjádřit mnoho a právě Kmotr je toho dobrým příkladem.

Scénář: Mario Puzo a Francis Ford Coppola

Námět: Mario Puzo

Režie: Francis Ford Coppola