TV 08:03:30

2007
16064x
29.01.2008
SirPesZ

Aliens versus Predator 2: Requiem

Bylo jasné, že jedny z nejobávanějších a zároveň nejpopulárnějších sci-fi akčních/hororových postav se na plátně prostě spolu musí objevit (už jen proto, že ve světě knih, comicsů a počítačových her se tak událo již několikrát předtím). Poprvé se tak stalo roku 2004 a co si budeme povídat, moc to nevyšlo (nadšení byli jen ti opravdu skalní Fanoušci). O to zvědavější jsem byl, když jsem se dozvěděl o připravované dvojce. Trailer sice vypadal hezky, ale to dnes už není žádná jistota. Ve filmu se neobjeví žádná zvučná jména. Nijak zvlášť populární herci, začínající režie... Ale na rozdíl od jedničky, tady je vidět, že film dělali Fanoušci.

Co se příběhu týče, začíná přesně v době konce prvního dílu. Z Predátora z jedničky se vylíhne Predalien (jenom technická poznámka pro méně zasvěcené - vetřelci přejímají do určité míry vlastnosti svých hostitelů), který zaviní havárii predátorské lodi a ta dopadne zpět na Zem (konkrétně do lesů v Coloradu, poblíž asi pětitisícového města). Kádě s Facehungery (takový ty chobotničky, co se lepí na obličej) se rozbijí a Vetřelci jsou na svobodě. Poslední Predátor před smrtí stihne odeslat zprávu o osudu lodi, kterou si vyzvedne jiný Predátor na domovské planetě Predátorů (kdo by to byl tušil, že Predátoři mají vlastní policii), který se vydává na Zem zamaskovat stopy po lodi i po Vetřelcích.

To by byl nějak úvod do celé problematiky. Ve filmu jsou i vedlejší dějové linky. Mladík rozvážející pizzu zamilovaný do blondýnky, jejíž přítel mu pěkně nafackuje, bratr kriminálník hledající si zaměstnání a později i manželky hledající své manžely, kteří se stali obětí mimozemšťanů. Tyto postavy však slouží spíše k tomu, abyste je litovali, až budou umírat (ale abych řekl pravdu, slzička mi neukápla ani jednou). A smrti, té si užijete. S tím se autoři nepárali. Takže zapomeňte na přátelení se lidí a Predátorů a nebo nesmrtelné hlavní hrdiny. Film je dětem nepřístupný a zcela právem, protože některé scény jsou velmi drsné, až naturalistické. Autoři se nebojí krve, vyhřezlých střev a nebo Vetřelců nerušeně řádících v nemocnici.

A dokonce i většina klišé filmů tohoto druhu buď chybí a nebo je podána s nadsázkou (například typická scéna "venku přece žádná příšera není"). Také tu není žádný lidský záporák, který se tváří nevinně, aby nakonec všechny podrazil, svázal a utekl s miliony v kapse (ano jeden podraz by se tu našel, ale ten by filmu chyběl). Lidi jsou hezky vystrašení a jen velmi chabě vzdorují, jejich hlavní role je být sežrán nebo rozpárán.

Film jsem označil jako Akční. Chvíli jsem polemizoval nad tím, zařadit jej jako Akční horor, ale na to je film moc akční. Temných zákoutí a bezbranných je tu sice dost, ale obvykle prostě čekáte, co se stane. Ale to ani nevadí. Možná o to víc si ve filmu užijete právě té akce. Jen možná škoda, že soubojů Predátor versus Vetřelec tu není víc. Většinou to je jen honička a přestřelka, ale na druhou stranu - velmi pěkně provedená. I kamera a střih zaznamenaly zlepšení. I v temných prostorách většinou víte kdo s kým bojuje, co právě dělá a tak podobně. Počítačové efekty jsou přesvědčivé, stejně jako Vetřelci i Predátor.

Stejně jako u prvního dílu, i tady by se mohl někdo zeptat, jestli je to spíš jako Vetřelec a nebo spíš jako Predátor? Aliens versus Predator 2 mi v tomto ohledu připomíná také druhé z obou filmů. Armáda a plno vetřelců podobně, jako v druhém Vetřelci; Predátor se spousty zbraní prohánějící se městem. Vlastně je tu všechno, co z obou filmů máme rádi. Vetřelci vykusují mozky, slintají, nemají s nikým slitování... Predátor má své hi-tech i polobarbarské vybavení, oblíbenou lékárničku a dokonce (Fanoušci jásejte) se mu vrátilo klasické "protilidské" termální vidění.

Sečteno a podtrženo, Aliens versus Predator 2 je akční podívaná, která vás spíše potěší, než urazí. Fandové budou jásat, skalní fandové budou u vytržení. Samozřejmě, že film má své mouchy a věční rejpalové najdou chyb, kolik budou chtít (třeba "proč v lodi nebylo víc predátorů"), ale oproti jedničce bych viděl zlepšení nejméně o 100% (dokonce i úvod, kdy se seznamujeme s lidskými hrdiny je prostříhán scénami blížícího se Predátora a stále silnějších Vetřelců, takže žádná velká nuda se nekoná). Moje hodnocení 8/10 berte spíše jako hodnocení fanouška, který si oddechl, že dvojka zapomněla na chyby jedničky a jde po stopách filmových Vetřelců a Predátorů plus pár bonusů k tomu.

Hrají: John Ortiz, Ariel Gade, Johnny Lewis, Steven Pasquale, Reiko Aylesworth, Shareeka Epps, Robert Joy, Chris Martin

fajcil recenze4/10
guest Bezva pokoukání...8/10